Poczta Polska walczy z InPostem? Zarejestrowano Pocztomat

Poczta Polska zarejestrowała logo urządzenia o nazwie Pocztomat, jak i samą nazwę. Czy pojawi się bezpośredni konkurent dla usług InPost i paczkomatów? Państwowa firma może rozwinąć część usług, które do tej pory zaniedbywano.

Pacztomat już zarejestrowany

Jak podaje portal cashless.pl, w Biuletynie Urzędu Patentowego pojawiła się informacja o zgłoszeniu przez Pocztę Polską logotypu urządzenia Pocztomat. Jak łatwo się domyślić, chodzi o elektroniczną skrytkę umożliwiającą odbieranie i nadawanie paczek. Czyżby spółka Skarbu Państwa chciała ostatecznie rzucić wyzwanie popularnemu InPostowi i Paczkomatom?

Reklama

Co ciekawe, rejestracja nazwy Pocztomat i odpowiedniego logotypu nie oznacza, że takie urządzenia pojawią się na terenie naszego kraju. Obecnie Poczta Polska korzysta z automatów Pocztex - tych jest około 800 w całej Polsce i nic nie wskazuje na to, aby ich nazwa miała się zmienić.

Warto pamiętać, że nazwa "pocztomat" była i w zasadzie nadal jest przedmiotem sporu między państwową spółką a prywatnym InPostem. Pierwotnie próby rejestracji nazwy były podejmowane lata temu, ale wówczas sprzeciwiał się InPost. Powodem była oczywiście sama nazwa, łudząco podobna do popularnego Paczkomatu. Obecnie znak "Pocztomat" nie jest jeszcze chroniony - czas na zgłaszanie sprzeciwu minie 25 czerwca 2025 roku.

Poczta Polska z szansą na podbicie rynku?

Wydaje się, że czas na zabezpieczenie części tortu, jakim jest polski rynek paczek i usług kurierskich minął - a Poczta Polska została mocno w tyle względem konkurencji. Liczby są w tym wypadku bezlitosne. Podczas gdy InPost może pochwalić się liczbą ponad 22 tysięcy urządzeń w Polsce, poczta ma ich zaledwie około 800. Nieco lepiej wypada w tym wypadku Orlen i jego usługa odbierania paczek. W tym wypadku mowa o ponad 4 tysiącach urządzeń.

Pojawiły się plany, aby usługę Poczty Polskiej i Orlenu połączyć - wówczas liczba automatów przekroczyłaby granicę 5 tysięcy, co nadal stawiałoby ich w rankingu za DPD, które ma ich ponad tysięcy. Trudną barierą do pokonania będą też przyzwyczajenia klientów. InPost z reguły jest blisko, dostawy często są niedrogie i automatycznie wybieramy ten sposób otrzymania zakupionych przez sieć przedmiotów.

Polski fenomen e-commerce

Polska jest ciekawym miejscem na mapie Europy jeżeli chodzi o popularność dostaw kurierskich i całego rynku e-commerce. Według badań i raportów, w samym tylko 2022 roku wysłaliśmy 1,9 miliarda przesyłek kurierskich. Firm tego rodzaju na rynku jest sporo, a swoje dodaje również fakt istnienia punktów odbioru paczek, które czynne są całą dobę.

Co jest powodem takiego stanu rzeczy? Na pewno swoje "piętno" odcisnęła pandemia. Sektor sprzedaży internetowej bardzo się wówczas rozwinął, a jako Polacy po prostu lubimy kupować przez internet. Nawet wtedy, gdy nikt nie zabrania nam wychodzić z domu.

***

Bądź na bieżąco i zostań jednym z 90 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Poczta Polska | InPost | e-commerce | Skarb Państwa
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy