Reklama

Jakie tablety kupują Polacy?

Jakie tablety cieszą się w naszym kraju największą popularnością? Jak się okazuje, iPad marki Apple znajduje się poza podium. Polaków nie stać na tak drogie urządzenia - wynika z analiz przeprowadzonych przez porównywarkę cenową Ceneo.pl

Tablet to niewielkie urządzenie przenośne, przypominające laptopa, wyposażone w ekran dotykowy zastępujący tradycyjną klawiaturę. Wielkością urządzenie zbliżone jest do standardowego netbooka. Na rynku dostępne są w różnych rozmiarach, od 7 do 12 cali. Przez wielu jest traktowany jako dedykowana platforma multimedialnej rozrywki. Nadaje się do sprawdzenia poczty email, surfowania w sieci, czytania e-booków i gazet w wersji elektronicznej, a nawet grania czy oglądania filmów. Ich ogromną zaletą jest zdecydowanie mobilność, waga i dłużej pracująca bateria. Jeszcze do niedawna ich wybór był niezwykle ograniczony na naszym rynku, a wysoka cena stanowiła przeszkodę w podjęciu decyzji o ich zakupie.

Apple królował, ale początek 2012 należał do Asusa

Reklama

Rok 2011 miał być rokiem iPada 2 i jeśli chodzi o rynek tabletów zyskał rywala w postaci Kindle Fire oraz Samsunga Tab 2, opartego na Androidzie. Aktualnie Amazon szykuje Kindle Fire 2 i nowy, tańszy surface Microsoftu trafi do sprzedaży już w październiku tego roku. iPad Apple'a w ciągu nie całych dwóch lat zyskał sobie całkiem pokaźne już grono użytkowników na świecie. - Polski rynek tabletów będzie rozwijał się jeszcze szybciej, niż przewidywano w 2011 roku.

Ogłaszany w maju tego roku boom na tego typu urządzenia nadal trwa, co zdecydowanie może przełożyć się na znaczący wzrost sprzedaży w tym sektorze rynku - mówi Joanna Bilińska, dyrektor sprzedaży, marketingu i wsparcia biznesu Ceneo.pl. W samym USA szacuje się, że do 2014 roku liczba osób, które będą korzystać z tabletów, wzrośnie do prawie 90 milionów. Ich przeważająca większość zdecyduje się kupić właśnie iPada.

W Polsce iPad trafił do oficjalnej dystrybucji dopiero w listopadzie 2010 roku. Analiza Ceneo.pl pokazała, że wśród polskich użytkowników największą popularnością cieszy się tablety oparte o system Android. Z początkiem 2012 roku aż prawie 84% użytkowników serwisu wybierało ten system operacyjny, przy czym zaledwie 9% zdecydowało się na system iOS. To dość spory spadek biorąc pod uwagę fakt, że jeszcze w zeszłym roku aż 49% badanych poszukiwało tabletów z systemem na urządzenia marki Apple.

Analitycy Ceneo.pl przygotowali we wrześniu tego roku badanie wskazujące najpopularniejszych producentów tabletów w 2011 i w 2012 roku. Spośród porównywanych w zeszłym roku najczęściej wybieranym tabletem były te od Apple'a. Co ciekawe, przy porównywaniu tego samego okresu okazało się, że szala popularności producentów tabletów przesunęła się w kierunku Asusa, który w 2011 był na trzecim miejscu po tabletach marki Archos. Równocześnie tablety marki Samsung stają się coraz popularniejsze. Tablety tego koreańskiego potentata na początku 2012 były wybierane przez 12% odwiedzających tę kategorię. Popularność sprzętu tej marki cały czas rośnie, pomimo tego, że na Ceneo ma na chwilę obecną jedynie 50 modeli.

Czy coś się zmieni?

O tym, jak ważny jest rynek tabletów, najlepiej świadczą prezentowane na międzynarodowych targach najnowsze rozwiązania technologiczne w tej dziedzinie, toczącą się dyskusja na temat strategicznych decyzji gigantów tej branży takich jak: Apple, Google, Samsung czy Microsoft. Coraz częściej można zauważyć nowe urządzenia hybrydowe - "notebooki" umożliwiające odłączenie ekranu na dotyk aby służył wyłącznie jako tablet. Takie rozwiązania prezentują już firmy Asus oraz Dell.

Ta ostatnia chwali się tabletem z dotykowym ekranem, który połączony jest standardową klawiaturą stalową ramką. Można w ten sposób albo położyć go na klawiaturze aby przypominał typowy tablet, albo ustawić jak w notebooku nad klawiaturą. Microsoft ma u siebie klawiaturę ukrytą w lekkim etui w modelu Surface. Rok 2012 to także zauważalna rywalizacja pomiędzy produktami firmy Apple i Samsung. Samsung Galaxy Tab 2 to nowe wydanie tabletu z popularnej serii. Dzięki Androidowi 4 ma on w zamierzeniu być konkurencją dla potężnego Apple iPad-a 3. Tym, co wyróżnia Galaxy Tab-a 2 na tle innych tabletów, jest jego funkcja telefonu. Jednak raczej niewielu użytkowników będzie korzystało z niego jak z tradycyjnego telefonu ze względu na dość duży rozmiar.

Cały czas tablety marki Goclever cieszą się zainteresowaniem wśród Polaków ze względu na swoją niską cenę, wyprzedzając chociażby tablety marki Lark. - Polacy coraz bardziej przekonują się do tabletów, przyglądają się im uważniej i śledzą wszelkie zmiany na rynku. Faktem jest, że im będzie więcej propozycji tabletów w Polsce, tym większa będzie konkurencja między producentami, a to z kolei będzie miało wpływ na ceny sprzętu i ich parametry techniczne - wyjaśnia Joanna Bilińska z Ceneo.pl.

Wielkość czy cena?

Jednym z ważniejszych parametrów, jaki bierzemy pod uwagę przy zakupie tabletu, jest jego wielkość - przekątna ekranu, oraz cena. W dużej mierze ma znaczenie fakt, że laptopy o mniejszej przekątnej są droższe od większych modeli o identycznych parametrach. Pozostaje nie bez znaczenia przekątna ekranu smartfonów, im większa, tym częściej rezygnujemy z zakupu tabletu o mniejszej wielkości ekranu, a tym polu zdecydowanie największą popularnością wśród użytkowników porównywarki cenowej cieszą się modele tabletów PC o przekątnej 10,1'' - prawie 40% użytkowników wybierało tą przekątną na początku roku 2012. Na drugim miejscu znalazły się tablety o dużo mniejszej rozdzielczości - 7'' (36 %). Stosunkowo mała popularność przekątnej ekranu 9,7" i 10" może świadczyć o tym, że są one bardzo często zastępowane przez laptopy lub przenośne komputery PC.

Ceny tabletów

Cena tabletu cały czas jest bardzo ważnym parametrem, który w większości przypadków decyduje o wyborze tego urządzenia. Są one nadal rzadkim urządzeniem w gospodarstwach domowych, zwłaszcza jeśli stawiamy na posiadanie przenośnych laptopów i smartfonów. Dwa najpopularniejsze na Ceneo.pl tablety w okresie od czerwca do sierpnia 2012 roku nie przekraczały kwoty 800zł, co może oznaczać, że Polaków nie jest jeszcze stać na dodatkowe, dużo droższe urządzenie mobilne.

W pierwszej szóstce najpopularniejszych producentów nie znalazł się tablet marki Apple, którego ceny zaczynają się od ok. 650zł za model iPad 1 16GB WiFi 3G i sięgają do nawet 3500zł. To dużo wyjaśnia biorąc pod uwagę fakt, że tablety o bardzo podobnych parametrach marki Samsung kosztują nawet dwukrotnie mniej. Na Ceneo.pl ceny tabletów wahają się od 160zł za model LarkFree Me lub Manta, do aż ponad 6 000zł za Samsung XE700T1A.

Podsumowanie

Pierwszy kwartał 2012 roku pokazuje, że coraz więcej Polaków sięga po tablety, zaledwie w okresie 3 pierwszych miesięcy tego roku w Polsce sprzedano, jak informuje "Rzeczpospolita", 66,1 tys. tabletów. Jak okazuje się, cały czas w naszym kraju cieszą się popularnością dość tanie tablety. Pocieszającą informacją może być to, że Apple prawdopodobnie szykuje już mniejszą, a zatem prawdopodobnie tańszą wersję iPada.

Trwa właśnie sezon szkolny, a już za chwilę rozpocznie się rok akademicki, kiedy to zwiększa się zapotrzebowanie na sprzęt elektroniczny - w tym na tablety i laptopy. Przed nami okres przedświąteczny i gorączka zakupów prezentów. Producentów tabletów jest coraz więcej na rynku, możemy mieć nadzieję, że każdy będzie mógł znaleźć odpowiedni produkt dla siebie.

INTERIA.PL/informacje prasowe

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje