Reklama

Spoglądanie na wyświetlacz może fizycznie zmieniać dziecięcy mózg

Badanie opublikowane przez JAMA Pedriatics zwraca uwagę na niepokojącą zależność. Spoglądanie w ekran przez dzieci ma wpływać na ich zdolności do nauki pisania oraz czytania. Sytuację zdają się potwierdzać skany wykonane przy pomocy rezonansu magnetycznego.

Badanie wykonane przez naukowców z JAMA Pediatrics zdaje się potwierdzać niepokojące spostrzeżenia naukowców. Dotyczą one korzystania ze smartfonów przez najmłodszych. Do projektu badawczego zaproszono 47 dzieci w wieku od trzech do pięciu lat. Rodzice dzieci zostali poproszeni o wykonanie testu pozwalającego zmierzyć zdolności poznawcze pociech - naukowcy postawili na specjalną ankietę. Zawarte w niej pytania dotyczyły między innymi przeglądanych przez dziecko treści, tego czy rodzic ogląda je wspólnie z pociechą oraz najważniejsze: ile czasu średnio dziecko spędza na spoglądaniu w ekran urządzenia (smartfon, telewizor, komputer i inne). Wszystkie odpowiedzi zostały ocenione zgodnie z zestawem wytycznych proponowanym przez American Academy of Pediatrics. Każde z 47 dzieci poddano także rezonansowi magnetycznemu, aby uzyskać pełen obraz mózgu pozwalający na jego szczegółową analizę.

Reklama

Wybrane skany z rezonansu magnetycznego ujawniły, iż dzieci, które spędzały więcej czasu przed ekranami miały coś, co autorzy nazywają niższą integralnością istoty białej. Całość można traktować jako zaburzenie wewnętrznej sieci komunikacyjnej mózgu. Integralność istoty białej jest powiązana stricte z funkcją poznawczą i rozwija się, kiedy dzieci uczą się języka w pierwszych latach życia.

W wypowiedzi dla MIT Technology Review, John Hutton ze szpitala dziecięcego w Cincinatti stwierdził, iż istnieje wyraźny związek między dłuższym korzystaniem z ekranu a niższą integralnością istoty białej - w przypadku dzieci, które zostały poddane badaniu. Najmłodsi użytkownicy spędzający więcej czasu przed wyświetlaczem miały także wykazywać się niższym poziomem umiejętności językowych oraz tych, które powiązane są z czytaniem.

Warto pamiętać, iż samo badanie przeprowadzone przez JAMA Pediatrics objęło niewielką grupę uczestników, a także można traktować je jako całkowicie wstępny projekt do dalszej analizy. Signe Lauren Bray z Uniwersytetu w Calgary zwraca jednak uwagę na to, iż dzieci, które spędzały więcej czasu przed ekranem wykazywały więcej objawów ADHD. Badania sugerują jednak, iż te objawy mogą być istotną przyczyną, dla której najmłodsi użytkownicy nie mogli oderwać się od wyświetlacza.

Ile czasu przed ekranem będzie "zdrowe" dla dziecka?

Niestety na to pytanie nie da się jednoznacznie odpowiedzieć. John Hutton sugeruje, aby dzieci w miarę możliwości nie korzystały z wyświetlacza do godzin popołudniowych. Zamiast tego naukowcy proponują, aby pociechy skupiły się na rzeczywistości oraz nauce najważniejszych umiejętności.

Badanie przeprowadzone przez naukowców z JAMA Pediatrics jest pierwszym tego typu, które bada bezpośrednią zależność między czasem korzystania z wyświetlacza a strukturą mózgu.

Można spodziewać się, iż w miarę analizy opisywanej sytuacji zacznie pojawiać się więcej wytycznych dotyczących zdrowego i rozsądnego korzystania z ekranu przez najmłodszych. 

INTERIA.PL

Reklama

Dowiedz się więcej na temat: wyświetlacz | czas na ekranie

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje