Reklama

Ponad połowa pracowników wykorzystuje telefon służbowy tak samo jak prywatny

Ponad połowa pracodawców w Polsce jest przekonanych, że pracownicy nie mogą korzystać z telefonu służbowego do innych celów, niż te związane z pracą. Mimo to 55 proc. pracowników wykorzystuje firmową komórkę w taki sam sposób jak telefon prywatny. Swobodnie z telefonu służbowego korzysta prawie co trzeci menedżer wysokiego szczebla, a 55 proc. używa tego urządzenia do celów prywatnych, ale z pewnymi ograniczeniami.

Takie są ustalenia badania Samsung Mobile Workplace zrealizowanego przez firmę badawczą TNS na zlecenie firmy Samsung Electronics Polska. Raport pokazuje, jak telefonów służbowych używają w Polsce pracownicy dużych i średnich przedsiębiorstw, kadra zarządzająca oraz freelancerzy.

Reklama

Z badania wynika, że 55% pracowników niższego i średniego szczebla używa telefonu służbowego do celów prywatnych bez żadnych ograniczeń. Najczęściej instalują aplikacje, pobierają prywatne pliki, sprawdzają prywatne maile oraz korzystają z bankowości elektronicznej i serwisów społecznościowych. Jednocześnie 85 proc. kadry zarządzającej wskazuje, że w kontekście bezpieczeństwa danych są to czynności, których należy unikać korzystając z telefonu służbowego. Uwagę zwraca również inny groźny fakt, że tylko 34 proc. kadry zarządzającej i 36 proc. pracowników obawia się o bezpieczeństwo danych przechowywanych na urządzeniach mobilnych.

Niska świadomość zagrożeń utraty danych oraz możliwości wystąpienia cyberataków pozwala 59 proc. pracowników ocenić jako skuteczne obecne zabezpieczenia danych w posiadanym telefonie służbowym. Niewiele w tej ocenie różni się kadra zarządzająca, 52% uważa aktualny sposób zabezpieczenia telefonu służbowego jako skuteczne rozwiązanie. Jako najbardziej skuteczne oceniono następujące metody ochrony przed utratą danych: zapisywanie kopii zapasowych wszystkich danych na serwerze, możliwość zlokalizowania telefonu za pomocą GPS, zabezpieczenie hasłem oraz zdalne wykasowanie danych w telefonie. Na tym tle wyróżnia się procedura zabezpieczenia hasłem, gdzie odpowiednio 73 proc. kadry zarządzającej, 62 proc. pracowników, oceniło jako skuteczne dotychczasowe metody zabezpieczenia telefonu służbowego.

Można zatem zauważyć, że jest niski poziom świadomości zagrożeń wycieku danych co w dalszej perspektywie rodzi pytania, jak zapobiegać takim zagrożeniom i zmieniać  faktyczne postawy, zachowania pracowników i kadry zarządzającej.

Szczególnie niepokoi, że telefon służbowy do celów prywatnych wykorzystują menedżerowie wyższego szczebla. Bez ograniczeń z tego urządzenia korzysta niemal co trzeci menedżer z kadry zarządzającej, a ponad połowa twierdzi, że może używać firmowej komórki tak jak z telefonu prywatnego, ale z pewnymi ograniczeniami. Z reguły mają oni dostęp do bardziej wrażliwych danych biznesowych, których utrata może narazić firmę na wysokie straty. Tymczasem tylko niewielka grupa, 7 proc. kadry zarządzającej  zadeklarowało, że nie wykorzystuje telefonu służbowego do celów prywatnych.  

- Jak pokazują nasze badania, ponad połowa pracowników wykorzystuje telefony służbowe bez ograniczeń. Sprawdzają w firmowej komórce swój profil w social media, odbierają prywatne maile, korzystają z bankowości mobilnej. Niestety od tego nie uciekniemy. Po pierwsze trudno jest wyegzekwować zakaz prywatnego wykorzystywania telefonów służbowych, a po drugie walka z tym zjawiskiem może przełożyć się na spadek satysfakcji pracowników i obniżenie ich motywacji. Dlatego warto skupić się na wprowadzeniu skutecznych rozwiązań, które podniosą poziom bezpieczeństwa danych firmowych na urządzeniach mobilnych. Jednym z nich jest  Samsung Knox, który pozwala wydzielić na telefonie służbowym w pełni funkcjonalne środowisko biznesowe, w którym wszystkie dane są zabezpieczone - powiedział Olaf Krynicki, rzecznik prasowy Samsung Electronics Polska.

INTERIA.PL/informacje prasowe

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje