Rakieta Ariane 6 gotowa do złożenia. Przywiózł ją polski statek

Ariane 6 to nowa rakieta kosmiczna, nad którą ESA z partnerami pracuje od lat. Jej części przetransportowano do portu w Gujanie Francuskiej, gdzie następnie zostanie złożona w całość. W tym celu wykorzystano statek zbudowany w Polsce o nazwie Canopée, który został zwodowany w Szczecinie.

Ariane 6 to duża rakieta, która ma zapewnić Europie niezależność w trakcie realizowania misji kosmicznych. Jej pierwszy lot ma odbyć się jeszcze w tym roku. Elementy konstrukcji zostały przetransportowane do centrum lotów należącego do Europejskiej Agencji Kosmicznej, który znajduje się w Gujanie Francuskiej.

Rakieta Ariane 6 opracowywana przez ESA i ArianeGroup od lat

Ariane 6 zastąpi wysłużoną rakietę Ariane 5 i zapewni Europie większe możliwości z zakresu realizowania misji. Jest to wielki projekt, przy którym udział brało kilkaset firm z 13 krajów Starego Kontynentu. Konstrukcja będzie składać się z dwóch stopni o łącznej wysokości 60 m. Mocniejszy wariant rakiety ma pozwolić na dostarczanie ładunków o masie do ponad 20 t (niska orbita okołoziemska) lub 11,5 t (orbita geostacjonarna).

Reklama

Ładownia została zaprojektowana w taki sposób, aby wynosić w przestrzeń różnego rodzaju ładunki. W tym wiele mniejszych, co pozwoli na obniżenie kosztów misji kosmicznych. Konstrukcja jest zasilana ciekłym wodorem.

Ariane 6 to projekt, który spotkał się z opóźnieniami. ArianeGroup rozpoczęło prace we wczesnych latach poprzedniej dekady. Napotkano jednak problemy, które wpłynęły na zmiany w harmonogramie. Teraz przyjdzie czas na złożenie rakiety i przygotowania przed pierwszym lotem, który według założeń agencji ESA ma odbyć się latem tego roku.

Rakieta została przetransportowana statkiem zbudowanym w Polsce

Do transportu rakiety Ariane 6 wykorzystano wielki statek Canopée, który został zbudowany w Polsce. Za kadłub odpowiada Partner Stocznia z Polic. Wodowanie nastąpiło w Szczecinie w 2022 r. Konstrukcja została wybrana w 2023 r. w roli "Statku Roku".

Canopée ma 121 m długości i jest projektem dwusilnikowego ro-ro napędzanego energią wiatru. W tym celu umieszczono cztery ogromne maszty o wysokości aż 37 m, na których zamontowano specjalne żagle. Statek rozwija prędkość do 16,5 węzła i dzięki nowoczesnemu rozwiązaniu jest w stanie zaoszczędzić do 30 proc. paliwa. Transport elementów rakiety Ariane 6 do Gujany Francuskiej trwa tylko około 10 dni na każdy rejs, których do tej pory było kilka.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: statek | ESA | Kosmos | rakiety
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy