Airbus A220 może zastąpić Embraera we flocie LOT. Decyzja w tym tygodniu?
Airbus A220-300 jest samolotem, który pomieści od 130 do 160 pasażerów. To jeden z większych samolotów tego producenta. To właśnie ta maszyna wzbudza zainteresowanie Polskich Linii Lotniczych LOT, które mają być bliskie ogłoszenia współpracy z europejskim producentem.
Jak podał Bloomberg, LOT ma być zainteresowany podjęciem współpracy z Airbusem. Przewiduje się, że ta zostanie ogłoszona podczas targów lotniczych Farnborough International Airshow. Polskie Linie Lotnicze mają zamówić 60 samolotów Airbus A220-300. Łączna wartość zamówienia wyceniona została na 2,1 mld USD (około 9,9 mld PLN).
Airbus A220 to model samolotu produkowany początkowo przez kanadyjskiego producenta Bombardier Aeorospace (przejętego później przez Airbusa) jako Bombardier CSeries.
A220 to rodzina dwusilnikowych wąskokadłubowych samolotów średniego zasięgu.
W ramach samolotu A220 wyróżnia się dwa modele maszyn.
Polskie Linie Lotnicze zainteresowane są Airbusem A220-300, charakteryzującym się przede wszystkim większą pojemnością. Ta maszyna może pomieścić od 130 do 160 miejsc dla pasażerów.
Pierwszy lot samolotu Airbus A220-300, jako Bombardier CS300 odbył się 27 lutego 2015 roku. 14 grudnia 2016 roku zaczął latać już we flocie airBaltic. Obecnie korzystają z niego także Swiss International Air Lines, Korean Air, Delta Airlines, Air Tanzania, a w niedalekiej przyszłości być może jeszcze LOT.
Airbus A220-300 nie jest jedynym samolotem, wchodzącym w obszar zainteresowań LOT-u. W ubiegłym roku dowiedzieliśmy się o planowanym zakupie 50 nowych samolotów Embraer E2. To bezpośredni konkurent dla wspomnianego modelu Airbusa, który w przypadku Embraera dostępny jest w trzech różnych wersjach. LOT nie ujawnił, którym konkretnie jest zainteresowany.
Wiadomo jednak, że w najbliższym czasie polski przewoźnik rezygnował będzie z Bombardierów Q400, czyli Dashy. Potrwa to kilkanaście miesięcy, co sprawia, że potrzebne będą samoloty zastępcze. W grę wchodzą właśnie Airbusy A220-300 lub Embraery E2.
Już w 2021 roku mówiło się o planowanym dużym zamówieniu od LOTu na nowe maszyny.