Zmiany w polskiej telekomunikacji

Mniejsze kary przy rozwiązaniu umowy z operatorem, obowiązek informowania o każdej zmianie w cenniku, brak opłat za przenoszenie numeru z jednej sieci do drugiej, ekspresowa zmiana operatora - to niektóre zmiany obowiązując od dziś w polskiej telekomunikacji.

Od poniedziałku - 6 lipca 2009 roku - obowiązuje nowe prawo telekomunikacyjne. Wprowadza ono zmiany istotne zarówno dla abonentów, jak i użytkowników telefonów na kartę. Nowelizacja znosi jednorazową opłatę za przeniesienie numeru przy zmianie operatora i określa, że w przypadku jednostronnego rozwiązania umowy przez abonenta lub przez dostawcę usług (z winy abonenta przed upływem terminu ustalonego w umowie), abonent powinien zwrócić równowartość przyznanej ulgi na dzień rozwiązania umowy, a nie, jak dotychczas, na dzień jej podpisania.

Dodatkowo przedsiębiorca telekomunikacyjny będzie miał obowiązek informowania o każdej zmianie cennika usług telekomunikacyjnych oraz o każdej obniżce cen usług.

Reklama

Jednak nie każda zmiana - tak jak do tej pory - będzie upoważniała do bezkarnego rozwiązania umowy. Pod tym względem nowe prawo bardziej chroni operatorów, bo nie pozwala na rozwiązanie umowy w przypadku każdej zmiany w regulaminie. Abonent nie będzie mógł złożyć rezygnacji z usług bez ponoszenia kar, gdy zmiana regulaminu jest spowodowana czynnikami niezależnymi od operatora (np. konieczność dostosowania do przepisów prawa oraz usunięcia niedozwolonych klauzul umownych).

6 lipca wchodzi w życie także rozporządzenie Ministra Infrastruktury, które skraca procedurę przeniesienia numeru. Wniosek o przeniesienie numeru podlegał będzie rozpatrzeniu w terminie: 6 godzin roboczych lub 3 dni roboczych (dla abonentów sieci ruchomych) oraz 1 dnia roboczego lub 14 dni roboczych (dla abonentów sieci stacjonarnych). Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku abonenta i podpisaniu umowy z nowym dostawcą, dostawca usług jest obowiązany przenieść numer najpóźniej w terminie 1 dnia roboczego (w sieciach ruchomych) lub 7 dni roboczych (w sieciach stacjonarnych).

Operatorzy deklarują, że są gotowi do przenoszenia numeru w jeden dzień, ale zastrzegają, że w pierwszym okresie mogą pojawić się kłopoty wynikające z problemów technicznych (mało czasu na dostosowanie systemów wszystkich operatorów). "Klient, który będzie chciał przenieść swój numer do/z Play w ciągu 24H nie zrobi tego, bo wszystko wskazuje, że tylko my jesteśmy gotowi robić to - niestety w procesie uczestniczą dwaj operatorzy - więc nic się nie zmieni" - pisze na swoim blogu rzecznik sieci Play.

W wywiadzie dla "Gazety Wyborczej" gotowość potwierdził także prezes Plusa. Przedstawiciele Ery i Orange zapewniają, że wdrożą wszelkie wymagane przez nowe prawo rozwiązania.

Media2
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy