Za mało abonentów

Aby inwestycje operatorów telefonii komórkowej w UMTS mogły się zwrócić, średni obrót na jednego użytkownika musiałby być nawet trzy razy wyższy od ich obecnych obrotów - uważają analitycy The Boston Consulting Group (BCG).

- Nawet przy trzech licencjach na UMTS wymagany obrót na jednego użytkownika musi być dwukrotnie, a nawet trzykrotnie wyższy niż dzisiejszy"- powiedział w czwartek na konferencji prasowej Robert

Maciejko z BCG.

Biuro BCG sporządziło analizę zachowań obecnych i potencjalnych użytkowników aplikacji m-commerce (handlu oferującego produkty i usługi za pomocą telefonu komórkowego) na świecie. Zdaniem jego analityków, polski rynek m-commerce może osiągnąć w ciągu kilku najbliższych lat wartość

kilku miliardów dolarów, a do końca 2003 roku wartość rynku m-commerce na świecie będzie zbliżona do tej, jaką rynek transakcji internetowych osiągnął w 1998 roku. Według The Boston Consulting Group w ciągu najbliższych trzech-czterech lat około 200-300 mln użytkowników na całym świecie będzie korzystać z aplikacji m-commerce. Obecnie z aplikacji związanych z m-commerce korzysta na świecie

Reklama

ok. 15 mln ludzi. Według Maciejki Polska może bardzo szybko dorównać poziomem światowym liderom, a już dziś oferowane przez nią usługi nie odbiegają zbytnio od oferowanych na zachodzie. Istotnym elementem wzrostu tego rynku będzie głównie zamożność i wykształcenie społeczeństwa.

W kategorii "business to comsumer" (B2C) przychody z m-commerce na świecie w 2003-2004 roku miałyby wynieść, według BCG, ok. 100 mld USD, z czego połowa miałby pochodzić z opłat za transmisję danych, subskrypcję poczty internetowej oraz reklamy, a reszta z transakcji i innych czynności dokonywanych przy pomocy telefonów komórkowych.

Według BCG, m-commerce będzie się jednak koncentrował na innych kategoriach produktów niż rynek internetowy. W jego zasięgu będą zwłaszcza produkty i usługi związane z podróżami oraz "ściąganiem

plików muzycznych". Zdaniem BCG, aby operatorzy zaczęli realizować zyski związane z m-commerce, konsumenci muszą przede wszystkim zaakceptować nowe atrakcyjne usługi oferowane drogą komórkową. Tymczasem zarówno w Europie, jak i w Polsce nawet inwestycje w technologie generacji poprzedzającej UMTS dotychczas jeszcze się nie zwróciły.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Boston | UMTS
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy