VoIP - nowa era telefonii

Telefonia VoIP cieszy się coraz większą popularnością. Jak działa ten system?

Z raportu firmy PMR Publications wynika, że Polski rynek telefonii VoIP w 2010 r. zanotował 27 proc. wzrost, a jego wartość wyniosła aż 658 mln złotych. Coraz większe zainteresowanie tą nowoczesną technologią telefoniczną potwierdza m.in. pół miliona jej użytkowników.

Podstawową zaletą VoIP jest wykorzystanie internetu do prowadzenia rozmów, a w rezultacie znaczna redukcja kosztów związanych ze standardowymi połączeniami telefonicznymi. Ze względu na niskie ceny oraz dodatkowe zaawansowane usługi, technologia cyfrowa VoIP zyskała popularność także w segmencie małych i średnich przedsiębiorstw.

Reklama

Decydując się na instalację systemu telefonicznego musimy precyzyjnie dopasować jego funkcje do naszych potrzeb. Pozwoli to uniknąć nadmiaru dodatkowych usług, które mogą negatywnie wpłynąć na jakość połączeń. Powinniśmy pamiętać, że wiele firm z branży telekomunikacyjnej oferuje usługi tzw. wirtualnych PBX, których funkcjonalność jest niestety ograniczona.

- Takie rozwiązania są uzasadnione jedynie dla niewielkich instalacji i grup abonenckich, które nie są skupione w jednej lokalizacji. W przypadku pozostałych sieci występują trudności w centralnym monitorowaniu i zarządzaniu całą infrastrukturą. Ponadto nie ma możliwości integracji takiego systemu z innymi systemami informatycznymi firmy, z bazami danych, czy systemami ERP/CRM. Połączenia telefoniczne w wielu przypadkach nie są szyfrowane, co umożliwia ich rejestrację przez osoby trzecie. Takich problemów pozwalają uniknąć centrale abonenckie VoIP PBX - mówi Ryszard Karolczyk, właściciel firmy Cetekom zajmującej się tworzeniem infrastruktury telekomunikacyjnej i teleinformatycznej.

Telefonia VoIP dostępna jest w wielu wariantach, przy użyciu różnych technologii, urządzeń i oprogramowania. Każdy z nich lepiej sprawdza się w odmiennych warunkach, w zależności od przeznaczenia i wielkości sieci - w rozwiązaniach przeznaczonych dla przedsiębiorstw może obsługiwać od kilku do kilku tysięcy użytkowników. Z powodu bardzo znaczących oszczędności jakie przynosi, VoIP jest coraz chętniej stosowanym przez firmy rozwiązaniem.

Tanie połączenia telefoniczne, bogata oferta urządzeń i systemów telekomunikacyjnych takich jak centrale telefoniczne VoIP PBX, systemy Call Center, dedykowane platformy VoIP i wiele innych to kluczowe argumenty przemawiające za wprowadzeniem VoIP w przedsiębiorstwie. Proces wdrożenia technologii VoIP w firmie nie jest skomplikowany. W praktyce niewiele rożni się od instalacji i konfiguracji w sieci komputerów PC.

Technologia VoIP stale powiększa swoje udziały w rynku komunikacyjnym i otwiera przed swoimi użytkownikami wiele korzyści niedostępnych dla ludzi korzystających ze standardowych usług telefonicznych. Odnotowany w 2010 roku 27 proc. wzrost wydaje się być zapowiedzią stałej tendencji.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy