Komórki, internet i komputery w Polsce

Najbardziej w komórkach zależy nam na nawigacji GPS, a najdynamiczniej rosnącą grupą użytkowników komórek są osoby starsze. Internet szerokopasmowy jest już w połowie polskich gospodarstw. W naszych domach wciąż królują komputery stacjonarne - wynika z badania przeprowadzonego przez Ericsson Consumer Lab.

Ericsson Consumer Lab zakończył badanie poświęcone zachowaniom polskich konsumentów na rynku usług telekomunikacyjnych. Badanie wykazało m.in. że Polacy przekonują się coraz bardziej zarówno do telefonii komórkowej, jak i usług mobilnego szerokopasmowego internetu.

Reklama

Wykorzystanie telefonów komórkowych i stacjonarnych

Według badań laboratorium Ericssona, w roku 2009 penetracja telefonii komórkowej w Polsce wynosi 85 proc. (w roku 2006 było to 72 proc.). Z kolei liczba telefonów stacjonarnych w naszych domach spadła od 2006 roku, kiedy to 65 proc. Polaków deklarowało posiadanie stacjonarki. Obecnie telefon stacjonarny posiada 58 proc. Polaków, podczas gdy średnia światowa wynosi 65 proc.

Najdynamiczniej rosnącą grupą użytkowników telefonii mobilnej w Polsce są "Tradycjonaliści". To osoby powyżej 50 roku życia, korzystające głównie z podstawowych funkcji telefonu. W 2009 roku już 54 proc. osób z tej grupy korzystało z komórek. Co ciekawe, jeszcze 3 lata temu grupa ta deklarowała niewielkie (23 proc.) zainteresowanie komunikacją mobilną. Dosyć znaczny wzrost odnotowała także grupa określana jako "Domatorzy". W roku 2009 już 83 proc. osób z tej grupy posiadało telefon komórkowy, podczas gdy w roku 2006 było ich 62 proc.

Wraz ze wzrostem liczby osób korzystających z komórek rośnie także długość rozmów. Statystyczny Polak spędza na rozmowach przez telefon komórkowy (połączenia przychodzące i wychodzące) prawie pół godziny dziennie (26 minut), dzwoniąc w obrębie naszego kraju głównie w sprawach prywatnych (17 minut). W 2006 roku rozmawialiśmy średnio 15 minut dziennie (11 minut w sprawach prywatnych).

Z kolei za pomocą telefonów stacjonarnych rozmawiamy w bieżącym roku nieco dłużej niż w 2006 roku, bo 16 minut w sprawach prywatnych, w stosunku do 14 minut trzy lata temu. Jak jednak widać, długość rozmów stanowczo przemawia na korzyść połączeń komórkowych.

Najdłuższe połączenia telefoniczne przeprowadzają Włosi - średnia dzienna długość połączeń wyniosła w badaniu Ericsson Consumer Lab 56 minut, w tym 38 minut rozmów prywatnych. Na drugim miejscu w tym zestawieniu znalazła się Hiszpania - 48 minut, w tym 31 minut rozmów prywatnych. Najkrótszą średnią dzienną długość połączeń wykazano w Japonii - 23 minuty, w tym 15 minut w sprawach prywatnych.

83 proc. z nas samodzielnie płaci za rachunki telefoniczne. Miesięcznie na komórkę wydajemy średnio 57 zł, podczas gdy na telefon stacjonarny 65 zł, a na internet 59 zł.

Funkcje i usługi w telefonach komórkowych

Telefonów komórkowych używamy przede wszystkim do przeprowadzania rozmów głosowych (praktycznie 100 proc. użytkowników) oraz wysyłania wiadomości SMS (ok. 80 proc.). Średnio dziennie wysyłamy i odbieramy po 7 wiadomości SMS, czyli tyle samo, co w roku 2006. Rocznie daje to około 2500 wiadomości na jednego użytkownika. Na pytanie, jakie czynności wykonujemy w przypadku każdych 10 odebranych wiadomości SMS, ponad połowa Polaków (54 proc.) twierdzi, że odpowiada na SMS-a za pomocą nowej wiadomości, 22 proc. oddzwania do nadawcy, 15 proc. czyta, ale zwykle nie odpowiada, a 8 proc. odpowiada, wysyłając SMS i dzwoniąc do nadawcy.

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje