Samochód autonomiczny
Środa, 22 listopada 2023 (13:26)
Aktualizacja Wtorek, 6 lutego 2024 (10:16)
Samochód autonomiczny, znany również jako pojazd samojezdny czy bezzałogowy, to zaawansowany typ pojazdu zdolnego do nawigacji i poruszania się bez bezpośredniej interwencji człowieka. Wykorzystuje technologie takie jak sensory, kamery, radar i sztuczną inteligencję do analizy otoczenia i podejmowania decyzji na drodze.
Samochód autonomiczny - najważniejsze informacje
Samochód autonomiczny nazywany jest równie pojazdem zdalnie połączonym i zautomatyzowanym, samochodem samosterującym, pojazdem bez kierowcy lub lądowym pojazdem bezzałogowym.
Samochód autonomiczny to pojazd, który posiada zaawansowane technologicznie systemy pozwalające mu na samodzielne sterowanie i poruszanie się po drogach, bez konieczności aktywnego uczestnictwa kierowcy.
Pojazdy te podzielić można na trzy grupy:
- samochody autonomiczne na własny użytek,
- samochody autonomiczne dostępne i przywoływane na żądanie,
- samochody autonomiczne, które współdzielone są przez kilkuosobową lub nawet kilkunastoosobową grupę, zazwyczaj obcych sobie ludzi.
Jak działa samochód autonomiczny?
W większości przypadków samochody autonomiczne to zmodyfikowane pojazdy już istniejące, które posiadają zdolność, między innymi do rozpoznawania przeszkód oraz poruszania się po drogach bez potrzeby sterowania przez człowieka.
Samochody autonomiczne korzystają zazwyczaj z zaawansowanych technologii, takich jak:
- lidar, będąca metodą pomiaru odległości,
- radar, czyli urządzenie służące do radiolokacji,
- GPS, czyli system nawigacji satelitarnej
- widzenie komputerowe, aby samodzielnie nawigować i unikać przeszkód na drodze.
Kto produkuje samochody autonomiczne?
Własne samochody autonomiczne posiadają takie marki jak: Mercedes-Benz, General Motors, Bosch, Nissan, Toyota, Audi, Volvo, Nvidia, a nawet przedsiębiorstwo informatyczne Google.
Co ciekawe, testynad tego typu samochodami przeprowadzane były już w latach osiemdziesiątych XXwieku.
W 2020 roku wmieście Shenzhen w Chinach rozpoczęto href="https://geekweek.interia.pl/technologia/news-taksowki-bez-kierowcy-w-chinach-to-sie-dzieje-naprawde,nId,6211772">style='color:#1155CC'>testy pierwszej autonomicznej taksówki, onazwie RoboTaxi.
Jesienią 2019 rokuw Gdańsku, miasto uczestniczyło w międzynarodowym projekcie “Sohjoa Baltic”,który obejmował zarówno badania, promocję, jak i testy elektrycznych minibusów“EasyMile EZ10”, poruszających się bez żadnego udziału kierowcy. Minibusywykorzystywane były w ramach publicznego transportu.
Zimą 2013 roku USAbyło krajem, w którym cztery stany: Nevada, Floryda, Kalifornia i Michiganmiały ustalone i przyjęte przepisy prawne, umożliwiające samochodomautonomicznym, legalne poruszanie się po publicznych drogach.
Organizacjaskupiająca inżynierów pojazdów mechanicznych i lotnictwa - SAE Internationalstworzyła specjalną kwalifikację, która wyróżnia sześć poziomów (od 0 do 5), napodstawie której określa się stopień potrzeby ludzkiej interwencji dlaprowadzenia danego pojazdu:
style='mso-list:Ignore'>- Poziom 0 - czyli taki system,który wyłącznie wspomaga kierowcę (ESP, ABS lub tempomat),
style='mso-list:Ignore'>- Poziom 1 - czyli automatyzacjawyłącznie jednego aspektu związanego z prowadzeniem pojazdu,
style='mso-list:Ignore'>- Poziom 2 - określany jako jazda„półautonomiczna”, mianowicie pojazd kontroluje kierunek jazdy, odpowiada takżeza: pas ruchu, przyspieszenie, hamowanie i kierowanie oraz kontroluje odległośćod poprzedzających pojazdów,
style='mso-list:Ignore'>- Poziom 3 - komputer przejmujestery, podobnie jak na poziomie dwa, ale dodatkowo w prostych sytuacjach wporuszaniu się po mieście, jednak nadal pozostaje odpowiedzialny za obsługępojazdu w trudnych i złożonych sytuacjach drogowych,
style='mso-list:Ignore'>- Poziom 4 - jest to już jazda wpełni autonomiczna – natomiast kierowca nadal decyduje, kiedy chce przejąćkontrolę,
style='mso-list:Ignore'>- Poziom 5 - jazda w pełniautonomiczna.
Temat Samochód autonomiczny znajdziesz również w serwisie:
Samochód autonomiczny - Wiadomości
-
Autonomiczny robot dostawczy ma poduszkę, by chronić pieszych
Poniedziałek, 17 stycznia 2022 (04:15)Firma odpowiedzialna za tworzenie autonomicznych pojazdów dostawczych tym razem pomyślała również o bezpieczeństwie pieszych. Ich pojazdy zostały wyposażone w zewnętrzne poduszki... -
Sprawdzili autopilota Tesli na jednej z najniebezpieczniejszych dróg
Czwartek, 16 grudnia 2021 (22:26)Pewien youtuber postanowił sprawdzić dokładność nowego systemu autonomicznej jazdy w samochodzie marki Tesla. W tym celu wziął Model 3 na jedną z najbardziej niebezpiecznych i krętych... -
Elon Musk opóźnia aktualizację dla Tesli
Niedziela, 10 października 2021 (12:18)Elon Musk poinformował, że najnowsza aktualizacja dla samochodów elektrycznych została opóźniona z powodów, które wyniknęły w ostatniej chwili. Miliarder zapewnił, że nowa wersja... -
Autonomiczne auta będą rozpoznawały samolubnych kierowców
Środa, 20 listopada 2019 (06:20)Naukowcy z MIT opracowali specjalny algorytm, który pozwoli autonomicznym samochodom klasyfikować osobowość kierowców. W ten sposób poruszanie się po drogach w przyszłości ma stać się... -
Powstaje autonomiczny autobus zdolny do jazdy w każdych warunkach
Niedziela, 4 listopada 2018 (05:09)Japońska marka MUJI łączy się z sensible 4, aby stworzyć innowacyjny autonomiczny autobus zdolny do funkcjonowania w każdych warunkach pogodowych. -
Samoobsługowe pojazdy dostarczą zakupy pod dom klienta. Na razie w USA
Poniedziałek, 3 września 2018 (05:27)Firma AutoX uruchomiła program pilotażowy, który ma pozwolić autonomicznym samochodom na dostarczanie zakupów do użytkowników znajdujących się na terenie Kalifornii. Po testach twórcy... -
Rosjanie pracują nad autonomicznym samochodem
Czwartek, 1 czerwca 2017 (11:32)Yandex.Taxi, największa rosyjska sieć taksówek online należąca do giganta informatycznego Yandex, zaprezentowała swój własny projekt autonomicznego pojazdu. -
Inżynierowie Google odeszli, bo mieli za wysokie wypłaty
Środa, 15 lutego 2017 (13:28)Google zbyt wysoko ceniło swoich specjalistów od autonomicznych samochodów? Według Bloomberga, odeszli, bo mieli za dużo pieniędzy.