Mają twój numer telefonu, mogą narobić problemów. Czym jest vishing?

Często słyszymy o nowych sposobach na oszustwo. Wydaje nam się, że jesteśmy uważni i bezpieczni. Rzeczywistość może jednak szybko zweryfikować te twierdzenia. Czym jest vishing i jak się przed nim bronić? To plaga ostatnich lat w Polsce.

Oszustwa w Polsce

Coraz więcej Polaków pada ofiarami oszustw w internecie i nie tylko. Celem ataków i oszustw są nasze dane osobowe, informacje, hasła, a ostatecznie sprowadza się to do zdobycia naszych pieniędzy. Jakie sposoby są wykorzystywane przez cyberzłodziei i oszustów każdego dnia? Jest ich wiele.

Najpopularniejsze to oczywiście wirusy komputerowe i specjalnie spreparowane strony internetowe. Wygrane w konkursach czy maile zachęcają nas do klikania w różne linki. Te prowadzą do formularzy, a my wypełniając je własnymi danymi podajemy je oszustom jak na tacy.

Reklama

Istnieje jeszcze inny, bardziej bezpośredni sposób na oszustwo. Chodzi o vishing, który stał się niemal plagą w ostatnich latach w Polsce. Jak działa, jak go rozpoznać i czy można się przed nim obronić? Wyjaśniamy!

Co to vishing? Metoda na oszustwo

Vishing to dość wyjątkowy sposób na oszustwo w czasach internetu. W jego przypadku dochodzi bowiem do bezpośredniej rozmowy z oszustem przez telefon. Tak, vishing to połączenie telefoniczne, którego celem jest wyłudzenie naszych danych osobowych lub nakłonienie nas do wykonania określonych czynności - te będą dla nas opłakane w skutkach. Czym charakteryzuje się vishing?

Ta metoda wykorzystuje przede wszystkim grę na emocjach. Dzwoni do nas numer telefonu, którego z reguły nie jesteśmy w stanie od razu zweryfikować jako szkodliwy, nic nie budzi naszych podejrzeń. Po drugiej stronie odzywa się głos, nie bot, lecz prawdziwy człowiek. Informuje nas, że dzwoni z ramienia znanej nam legalnej firmy. Może to być bank, ubezpieczyciel czy inne przedsiębiorstwo. Mówi nam o kluczowej dla nas sprawie, w której konieczne jest nagłe działanie.

Najczęściej chodzi o bank. Ktoś próbuje włamać się na nasze konto, istnieje ryzyko kradzieży, a my musimy działać szybko. Po co bank dzwoni w takiej sprawie, skoro sam może przeciwdziałać? Zestresowana osoba nie zadaje takich pytań - punkt dla oszustów. Głos w słuchawce powoli owija swojego rozmówcę wokół palca. Daje mu kolejne "dowody" na uczciwe zamiary. W końcu dzwoni bank, mają nasze pieniądze, czemu mielibyśmy im nie ufać?

Pojawiają się pytania weryfikacyjne. Mało kto zwraca uwagę, że pytają nie tak, jak bank. Chcą od nas haseł, całego numeru PESEL czy dowodu. Bank tego nie robi, ale martwimy się o nasze konto, postępujemy zgodnie ze wskazówkami. Kolejny haczyk z przynętą, kolejny sukces oszustów. Wreszcie dochodzimy do clue całej rozmowy. Często chodzi o wykonanie np. przelewu czy nawet udanie się anonimowo do placówki celem wzięcia pożyczki.

Bank to oczywiście jeden z przykładów. Vishing może przybierać też inne formy, np:

  • Telefon z agencji ubezpieczeniowej
  • Firma organizująca konkursy
  • Biura turystyczne
  • Firmy finansowe
  • Loterie

Jak rozpoznać vishing?

Jest kilka szczególnych cech vishingu, na które powinniśmy zwrócić uwagę. Są to:

  • Budowanie napięcia i uczucia nagłości
  • Oferowanie czegoś w zamian za dane osobowe lub pieniądze
  • Wiele pytań weryfikacyjnych, ewidentna chęć wyłudzenia danych
  • Wieści tak dobre, że aż mało prawdopodobne
  • Brak możliwości skutecznej weryfikacji

Jak bronić się przed vishingiem? Na pewno nie bądźmy chętni do podawania danych. Pamiętajmy, że zawsze możemy samodzielnie zweryfikować przedstawiane informacje. Rzekomy telefon z banku? Wystarczy uruchomić czat w aplikacji i zapytać się, czy informacje podawane przez telefon są prawdziwe.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: numery telefonów | oszustwa | bezpieczeństwo | telefon
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy