Rynek tabletów to iPad i długo, długo nic

Nowy raport IDC pokazuje, że tablet firmy Apple szybko nie opuści pierwszego miejsca w rankingu popularności tego typu urządzeń. A co na to konkurencja?

Podobnie jak w przypadku smartfonów największym zagrożeniem dla tabletów Apple’a są urządzenia Samsunga. O ile jednak w kategorii telefonów kalifornijski koncern już dawno został zepchnięty z pierwszej pozycji, tak iPady mają jeszcze duży zapas przewagi nad rywalami.

Reklama

Liczby nie kłamią: w ostatnim kwartale ubiegłego roku Apple dostarczył na rynek 22,9 mln tabletów, a Samsung znajdujący się na drugiej - pozycji tylko 7,9 mln. Jeszcze istotniejsze różnice widać w udziałach rynkowych amerykańskiej i koreańskiej spółki, które wynosiły odpowiednio 43,6 proc. oraz zaledwie 15,1 proc. Przewaga koncernu Cooka jest ogromna.

Nie wszystkie dane sprzyjają jednak jednoznacznie firmie z Cupertino. Dla inwestorów zdecydowanie ważniejsze jest, jak duże postępy notują poszczególne spółki, a w tym przypadku zdecydowanie lepiej wypada Samsung. Azjatycka firma zdołała zwiększyć kwartalne dostawy urządzeń rok do roku aż o 263 proc., a Apple “zaledwie" o 48,1 proc.

Jeśli taka tendencja będzie się utrzymywała, to powtórzy się historia znana z rynku smartfonów, na którym Samsung w stosunkowo krótkim czasie znacznie umocnił swoją pozycję. W wielkiej trójce producentów znajduje się jednak również Amazon, który w ciągu ostatnich trzech miesięcy na rynek wprowadził tylko 1,9 mln tabletów mniej od Samsunga.

Jak zauważa Tom Mainelli z IDC, większa popularność tabletów to jednocześnie problemy producentów standardowych pecetów. - Spodziewaliśmy się bardzo silnego kwartału na rynku tabletów i rynek nie zawiódł. Rekordowe trzy miesiące są kontrastem dla słabnącego rynku PC, na którym obserwowaliśmy spadki dostaw po raz pierwszy od ponad pięciu lat - dodaje.

W dalsza część raportu IDC znajduje się kolejny istotny fakt: aż 22 proc. tabletów (11,6 mln) w ostatnim kwartale zostało przygotowywanych przez producentów, którzy pojedynczo mają znikome udziały w tym rynku. Nie ma co ukrywać, że w dużej części były to bardzo tanie urządzenia, jednak chętnie wybierane w sklepach.

W ostatnim kwartale na rynek wprowadzono 52,5 miliona nowych tabletów, a więc aż o 75,3% więcej niż w analogicznym okresie 2011 roku. Bez wątpienia zmierzamy więc do scenariusza, w którym tego typu urządzenie znajdowało się będzie w każdym domu, często zastępując drugi komputer w roli odtwarzacza multimediów. Choć na razie pozycja iPada wydaje się niezachwiana, Samsung bardzo szybko nadrabia straty. Niestety, tego samego nie można powiedzieć o innych technologicznych firmach, oddalonych bardzo mocno od liderów rynku.

Adrian Nowak

komorkomania.pl


Dowiedz się więcej na temat: iPad | nowy iPad | apple | iOS | tablet | samsung

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje