Mobilne aplikacje w UE. 63 mld euro i 5 mln stanowisk do 2018 r.

Według najnowszego raportu Komisji Europejskiej (KE), rynek aplikacji mobilnych w krajach Unii Europejskiej do 2018 r. będzie zatrudniać blisko 5 mln osób, a jego przychody sięgną 63 mln euro.

Jak wykazują badacze, deweloperzy z UE odpowiadają za 43 proc. globalnych przychodów rynku aplikacji konsumenckich. Eksperci rynku IT podkreślają, że dane KE to powód do optymizmu, nie należy jednak zapominać o wyzwaniach, z którymi będzie musiał się zmierzyć rynek aplikacji w najbliższych latach. 

Technologiczne przyśpieszenie

Reklama

Rynek aplikacji w UE zatrudnia ok. 1,8 mln osób, w tym 1 mln deweloperów oraz 800 tys. pracowników m.in. działów marketingu. Przychody sektora w 2014 r. w tym regionie mają wynieść 17,5 mld euro. Według raportu GIGAOM and NUI Galway dla Komisji Europejskiej, w ciągu najbliższych czterech lat nastąpi dalszy dynamiczny wzrost rynku aplikacji na terenie Unii. Liczba pracowników wzrośnie do 2018 r. do poziomu 4,8 mln, a przychody sięgną prognozowanego poziomu 63 mld euro. Wzrost ten to w szczególnym stopniu wynik rosnącej popularności mobilnych aplikacji. Jak podkreślają eksperci, duże znaczenie w tym procesie ma łatwa dostępność i niski koszt użytkowania tego typu produktów. Według danych Gartnera, tylko w 2013 r. ściągnięto na całym świecie 102 miliardy aplikacji mobilnych.

- Sukces mobilnych aplikacji, przekładający się na niespotykaną wcześniej skalę pobrań programów, wynika m.in. z tego, że niemal każdy produkt obecny w sklepach online posiada swój bezpłatny odpowiednik, którego twórcy dopatrują się szans zysku w tzw. wewnętrznych zakupach, czyli dodatkowych opcjach odblokowywanych po dokonaniu opłaty - wylicza Marcin Majda, Business Development Director w Luxoft Poland.

Mobilne aplikacje ukazują globalną skalę rozwoju rynku informatycznego, na którym coraz większe znaczenie będą odgrywały interaktywne aplikacje.

- Popularność tego typu produktów odzwierciedla główny trend, jakim jest dynamiczny rozwój rynku software’owego w skali globalnej. Według Gartnera, wydatki firm na oprogramowanie wyniosą w 2014 r. aż 320 mld USD - mówi Tomasz Kaczyński, Business Development Manager w Capgemini Polska.

Wyzwania i możliwości

Choć sukces unijnego rynku aplikacji daje powody do optymizmu, przed europejskimi deweloperami stają jednak trudne wyzwania, które zadecydują o ich globalnej pozycji w najbliższych latach. 31 proc. deweloperów badanych przez KE twierdzi, że poziom wiedzy informatyków w tym zakresie jest zbyt niski, a 25 proc. uważa, że na rynku wciąż brak wystarczającej liczby deweloperów. Co szczególnie istotne, 38 proc. deweloperów zwraca uwagę na problemy firm z Europy w zakresie rywalizacji na płace z konkurencją ze Stanów Zjednoczonych. Tymczasem, w sytuacji dużej konkurencji o najlepszych kandydatów, zarobki w informatyce stanowią jeden z głównych czynników decyzji o wyborze pracodawcy.

- Popytu na programistów dowodzą szacunki Sedlak&Sedlak. Według nich, rozpoczynający w ubiegłym roku karierę programista Java - czyli znający najbardziej popularny z języków kodowania - może liczyć średnio na pensję w wysokości 3,2 tys. zł brutto. Jednak już mediana zarobków osób legitymujących się 4-5 letnim stażem pracy osiąga wartość 7 tys. - mówi Wojciech Mach, Dyrektor Zarządzający Luxoft Poland.

Eksperci dodają, że sukces ilościowy dotyczący liczby użytkowników aplikacji często nie przekłada się także na wyniki sprzedaży. Obecnie zaledwie 9 proc. ściągnięć dotyczy płatnych aplikacji mobilnych. Dziewięć na dziesięć z produktów dostępnych w sklepach Apple iOS i Google Android zarabia dziennie mniej, niż 1250 USD. Dlatego o wzroście zysków rynku aplikacji będą stanowić w dużym stopniu aplikacje dedykowane dla biznesu.

Droga do 63 mld euro

Według analiz firmy Gartner, masowy użytkownik aplikacji mobilnych coraz częściej o ich pobraniu decyduje na podstawie ich ceny. Obiecujące sygnały płyną z rynku aplikacji przeznaczonych dla biznesowych użytkowników urządzeń mobilnych. To, jak skutecznie deweloperzy będą promować produkty komercyjne przeznaczone dla firm, może mieć duży wpływ na układ sił na rynku aplikacji w najbliższych latach oraz szanse spełnienia pozytywnych prognoz Komisji Europejskiej.

Dowiedz się więcej na temat: aplikacje mobilne | iOS | Android

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje