Usługa Xpress Now uruchomiona. Nokia zamierza konkurować z Google Now?

Nokia uruchomiła – przygotowaną wraz z modelem Asha 501 – usługę Xpress Now. Jej zdaniem jest m.in. badanie osobistych preferencji użytkownika po to, by w danym momencie dostarczyć mu informacji, które mogą go zainteresować.

Usługa przeznaczona jest na telefony z serii Asha i bazuje głównie na danych zebranych od jej użytkowników. Sama aplikacja ma formę prostej przeglądarki, która proponuje użytkownikowi mogące go zaciekawić treści. Całość została podzielona na trzy sekcie: w “What’s Hot" znajdziemy artykuły, które cieszą się rosnącą popularnością w naszej okolicy, “You May Also Like" serwuje spersonalizowane treści w oparciu o nasze osobiste preferencje, a w “Liked" znajdują się materiały “polubione" przez użytkowników.

Reklama

Pozornie opis ten przypomina prosty ranking stron, jednak Andy Kelm - wiceprezes Nokii ds. usług Xpress - zapewnia, że za całość odpowiadają zaawansowane algorytmy, które bez przerwy analizują dane zbierane od milionów posiadaczy słuchawek Nokia Asha.

Oczywiście Google Now wykracza daleko poza funkcjonalność tej usługi, gdyż serwuje użytkownikowi nie tylko artykuły, ale i mnóstwo innych danych, które w konkretnym momencie mogą być dla niego istotne. Xpress Now na chwilę obecną dopiero raczkuje, jednak w dłuższej perspektywie ma wszystko, czego potrzebuje, by w przyszłości konkurować z inteligentnym asystentem Google’a.

Usługa tego typu do prawidłowego działania potrzebuje danych zbieranych od wielu użytkowników, a tych Nokia wciąż - wbrew pozorom - ma całkiem sporo. W samych Indiach przeglądarka Xpress preinstalowana na telefonach Asha odnotowuje aż 80 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie. Na chwilę obecną Xpress Now zbiera od nich jedynie dane dotyczące przeczytanych artykułów, jednak nietrudno sobie wyobrazić, że tak ogromna baza danych w przyszłości może zostać wykorzystana w bardziej kreatywny sposób.

Ciekaw jestem, czy w przyszłości Nokia wprowadzi Xpress Now również na pokłady smartfonów z serii Lumia. Uruchomienie tej usługi w pierwszej kolejności właśnie na nich nie miałoby żadnego sensu, bo zabrakłoby tego, co do jej działania jest najważniejsze, czyli użytkowników. Dość tutaj wspomnieć o ostatnim raporcie Gartnera, z którego  wynika, że Nokia jest drugim co do wielkości producentem telefonów komórkowych na świecie, jednak po odjęciu tzw. featurephone’ów i zostawieniu samych smartfonów, Finowie nie zostali w ogóle uwzględnieni w rankingu. A przecież nic nie stoi na przeszkodzie, by wykorzystać dane zbierane od użytkowników telefonów Asha do stworzenia potężnej usługi,  która w przyszłości mogłaby być atutem słuchawek Lumia.

W pierwszej kolejności usługa testowana jest wyłącznie w Indiach, jednak Andy Kelm zapewnia, że jeszcze w tym roku jej działanie zostanie rozszerzone o kolejne kraje.

Miron Nurski

Komórkomania.pl


Dowiedz się więcej na temat: Nokia Asha 501 | Smartfon | Xpress Now

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje