Operatorzy mają nas chronić przed drogimi SMS-ami

Urząd Komunikacji Elektronicznej wypowiada wojnę promocjom i konkursom na rynku usług Premium Rate.

Według UKE, diametralna zmiana funkcjonowania rynku usług Premium Rate jest niezbędna, żeby nie kojarzył się on użytkownikom przede wszystkim z oszustwami, szczególnie że na rynku tym działają także firmy przestrzegające zasad uczciwego obrotu gospodarczego. Tylko wspólne radykalne działania i presja uczciwych przedsiębiorców na tych, którzy szukają okazji do szybkich pieniędzy kosztem klientów, mogą spowodować, że klienci odzyskają zaufanie do tego typu usług.

Ze względu na ciągle narastającą liczbę skarg związanych z wyłudzeniami za pośrednictwem usług SMS Premium, UKE zaproponował podczas spotkania zasady, które powinny być niezwłocznie i dobrowolnie zastosowane przez wszystkich uczestników rynku, zanim zostaną przyjęte odpowiednie regulacje prawne.

Powołano dwa zespoły robocze, w których zasiądą przedstawiciele wszystkich zainteresowanych stron. W pierwszym zespole zostaną uzgodnione jednolite zasady uczciwego postępowania przy dostarczaniu usług Premium Rate, o wymiarze samoregulacyjnym a w przyszłości legislacyjnym.

Reklama

Drugi zespół wypracuje rozwiązania techniczne, które umożliwią zastosowanie m.in. następujących mechanizmów:

- umożliwienie bezpłatnej blokady wszystkich numerów o podwyższonej płatności na żądanie abonenta,

- ustanowienie limitu kwotowego na usługi telekomunikacyjne i/lub na usługi o podwyższonej opłacie. Rozwiązanie powinno umożliwiać abonentowi wskazanie kwoty jaką miesięcznie może przeznaczyć na usługi o podwyższonej opłacie lub w ogóle na usługi telekomunikacyjne. Po przekroczeniu wcześniej ustalonej kwoty - abonent niezwłocznie powinien zostać o tym poinformowany i na tej podstawie podjąć decyzje, czy chce dalej korzystać z płatnych usług do końca okresu rozliczeniowego;

- ustanowienie uniwersalnej dla wszystkich usług komendy rezygnacji z usługi;

- rejestracja dziecka jako użytkownika telefonu. Rozwiązanie ma na celu umożliwić opiekunowi zarządzanie usługami na koncie dziecka i decydowanie (za pomocą narzędzi kontroli rodzicielskiej), czy dziecko może korzystać z usług Premium i mieć dostęp do całego kontentu w internecie oraz ustalanie limitu kosztów;

- informowanie klientów o tym, jak bezpiecznie korzystać z usług o podwyższonej opłacie, aby nie narazić się na zbędne koszty.

Konieczna wydaje się edukacja dotycząca zasad działania usług o charakterze rozrywkowym, zwłaszcza opartych na subskrypcji. Dodatkowo operatorzy powinni ułatwić konsumentom dostęp do danych firm zarządzających numeracją Premium SMS; - zarówno operatorzy, jak również sami dysponenci numeracji powinni bezwzględnie wymagać i egzekwować od dostawców usług/treści, aby ci działali zgodnie z zawartymi umowami, gdzie za najważniejsze należy przyjąć prawdziwość i przejrzystość informacji o koszcie usługi, a tym samym koszcie oraz liczbie wiadomości SMS, które użytkownik musi przesłać.

Zaproponowane przez UKE działania mają przede wszystkim na celu wzrost bezpieczeństwa i ochrony użytkowników usług Premium Rate a także dalszy rozwój rynku usług o podwyższonej opłacie w oparciu o uczciwe zasady.

Regulatorzy i rynek wspólnie powinni dążyć do tego, aby konsument, który skorzysta z takich usług był świadomy zarówno co do zakresu usług jak i ich kosztów; dostawcy nie mogą posługiwać się treściami wprowadzającymi w błąd użytkownika lub wykorzystującymi jego nieświadomość co do natury świadczonej usługi i zasad płatności, a także możliwości rezygnacji z usługi, zaś operatorzy nie mogą dopuszczać do uruchamiania usług wykorzystujących różne formy naciągania abonentów.

Jak wynika z zaprezentowanych przez uczestników stanowisk - przedstawione przez prezesa UKE propozycje wdrożenia instrumentów służących podwyższeniu poziomu ochrony konsumentów przed nadużyciami związanymi z usługami Premium Rate oraz ponoszeniem niechcianych kosztów za nieświadome korzystanie z tych usług - są możliwe i realne do wprowadzenia w życie przed wprowadzeniem regulacji prawnych w tym zakresie.

Wypracowane w grupach roboczych rozwiązania zostaną przyjęte podczas kolejnego spotkania przy "stole bez kantów". Anna Streżyńska, prezes UKE, zaapelowała do uczestników spotkania o pozytywne rozpatrywanie skarg i reklamacji wpływających obecnie do operatorów i dostawców usług od osób, które padły lub padną ofiarą nieuczciwych praktyk.

Media2
Dowiedz się więcej na temat: UKE
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy