Mobilne płatności - w Polsce górą SMS-y Premium

Rynek płatności mobilnych Europie Środkowo-Wschodniej rozwija się wolniej, niż jeszcze do niedawna spodziewali się sami uczestnicy rynku - wynika z raportu Frost & Sullivan. W Polsce nadal najwięcej przychodów generują SMS-y Premium.

Z najnowszego raportu Frost & Sullivan, globalnej firmy doradczej, "Analiza rynków płatności mobilnych w Europie Środkowo-Wschodniej", wynika, że wartość transakcji dokonywanych w ramach płatności mobilnych w Europie Środkowo-Wschodniej osiągnęła w 2010 roku prawie 290 milionów EUR, a do końca roku 2017 prognozuje się jej wzrost do 22,7 miliardów EUR. W badaniu uwzględniono następujące segmenty: SMS Premium i Near Field Communications (NFC).

- Telefony komórkowe, wraz ze stale rosnącą liczbą opracowywanych dla nich aplikacji, stopniowo stają się swoistymi centrami informacji i rozrywki - stwierdza Edyta Kosowska, analityczka rynku telekomunikacyjnego w warszawskim oddziale Frost & Sullivan. - Zaadaptowanie telefonu komórkowego do spełniania funkcji płatniczych jest już w regionie CEE tylko kwestią czasu - dodaje.

- Aby płatności mobilne mogły stać się popularne, muszą spełniać pewne podstawowe kryteria, a mianowicie być bezpieczne i wygodne dla użytkowników końcowych - zaznacza Edyta Kosowska - Muszą również być opłacalne dla wszystkich uczestników rynku.

Reklama

Największym wyzwaniem w sektorze płatności mobilnych jest stworzenie skutecznego modelu biznesowego. Sytuacja jest jeszcze bardziej skomplikowana ze względu na bardzo niskie marże za płatności w fizycznych punktach sprzedaży. - Do wypracowania odpowiednich zysków na rynku płatności mobilnych o niskich marżach konieczna jest duża ilość transakcji - wyjaśnia Edyta Kosowska. - Dostawcy usług będą musieli zatem zainteresować swoją ofertą bardzo dużą liczbę użytkowników. W związku z tym kluczową rolę odgrywać będzie edukacja rynku.

Pozostałe kryteria, konieczne do upowszechnienia płatności mobilnych, zwłaszcza wygoda użytkowania, są spełniane przez płatności dokonywane w technologii NFC, która w regionie CEE stopniowo się rozwija. Liderem jest w tym zakresie Bułgaria, gdzie dostawcy usług dostrzegli potencjał wśród osób nie korzystających z usług bankowych. Testy NFC są prowadzone również w Czechach, na Węgrzech oraz w Polsce.

Najwięksi polscy operatorzy komórkowi wraz z bankami i instytucjami finansowymi indywidualnie testowali płatności w systemie NFC. Jednakże komercyjne wdrożenie jak do tej pory zapowiedział jedynie T-mobile. Usługa ma być uruchomiona do końca 2011 roku na wspólnej platformie wraz z niemiecką spółką matką T-mobile.

Obecnie w Polsce przeważająca część przychodów na rynku płatności mobilnych jest generowana przez SMS-y Premium. Dynamicznie rozwijającym się segmentem są także płatności za parkingi oraz transport publiczny, rozwijane przede wszystkim przez takie firmy jak mPay czy SkyCash.

Media2
Dowiedz się więcej na temat: płatności mobilne | sms
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy