Fakty i mity o cenach chińskich smartfonów

Na temat cen elektroniki z Chin w ofertach polskich importerów narosło wiele mitów. Jednym z nich jest to, że naliczają oni olbrzymie marże. Poniżej obalamy ten mit i przedstawiamy fakty dotyczące cen i bezpieczeństwa zakupów.

Dlaczego telefon z Chin w Polsce tyle kosztuje?

Reklama

Sprowadzanie produktów z Chin to skomplikowany i dość kosztowny proces. Importerzy muszą się zmagać z niepewnym kursem walut, a co za tym idzie, zmiennymi kosztami transportu, a także z wieloma wymaganiami prawnymi. 

Firmy działające w branży elektronicznej kupują bezpośrednio od chińskich partnerów, którzy oferują te same produkty w zbliżonych cenach wszystkim zainteresowanym podmiotom. Oznacza to, że wszyscy importerzy, by zachować konkurencyjność ofert, nie mogą doliczać wysokich marż. W efekcie marże importerów mieszczą się w wąskich widełkach od kilku do kilkunastu procent, a polskie firmy, bardziej niż ceną, muszą konkurować jakością obsługi klientów, serwisem czy szybkością realizacji zamówień.

Sprzedawca z Polski

Każdy sprzedawca odpowiada za produkty, które ma w ofercie. Oznacza to, że ma pewne dodatkowe obowiązki wobec klienta indywidualnego. W przypadku niezgodności towaru z umową, polski sklep odpowiada za sprzedany towar przez dwa lata (tzw. rękojmia). Klienci w Polsce są zatem chronieni na wypadek, gdyby okazało się, że sprzedawane produkty mają jakiekolwiek wady fabryczne, których nie było widać w chwili zakupu.

- To spora odpowiedzialność dla firmy, ale i pewność dla klienta, że kupiony sprzęt elektroniczny spełni wszystkie oczekiwania i w razie wystąpienia wady (innej niż uszkodzenie mechaniczne) zostanie on przez sprzedawcę naprawiony lub wymieniony na nowy - uważa Sylwester Swalski z Xiaomi4you.pl

Na nic takiego nie może liczyć klient kupujący sprzęt elektroniczny w internetowych serwisach sprzedażowych bezpośrednio w Chinach. Taki zakup może być tańszy, ale nie jest objęty ani gwarancją, ani rękojmią.

Transport, cło i podatki trafiają do Polski

Firmy importujące produkty z Chin, a następnie sprzedające je w kraju, odprowadzają w Polsce podatki i tworzą miejsca pracy, również w firmach kooperujących z nimi, np. kurierskich. - Wszystkie przesyłki przechodzą szczegółową kontrolę celną, której celem jest m.in naliczenie podatku VAT lub innych opłat należnych polskiemu fiskusowi - mówi Sylwester Swalski z Xiaomi4you.pl

Stawka cła na telefony komórkowe wynosi 0 proc., ale pozostały sprzęt jest obłożony cłem według różnych stawek sięgających niekiedy kilkunastu procent - od każdego sprzedanego produktu również naliczane i odprowadzane są podatki.

Co najbardziej wpływa na cenę produktów z Chin?

·         cena u chińskiego partnera - najczęściej w dolarach

·         przeliczenie transakcji z juanów na dolary, a później z dolarów na złotówki

·         koszt przelewu bankowego do Chin - czasem nawet kilkadziesiąt dolarów

·         koszt transportu - przesyłka Cargo z Chin, transport morski, itp.

·         koszt utrzymania magazynu, serwisu urządzeń, biur, itp.

·         podatek VAT odprowadzany przy odbiorze urządzeń

 

Korzyści dla klienta kupującego w Polsce w Xiaomi4you.pl

·         roczna gwarancja

·         możliwość zwrotu towaru w ciągu 14 dni od chwili zakupu

·         serwis w Polsce

·         odpowiedzialność sprzedawcy przez dwa lata od zakupu

·         możliwość odwiedzenia sklepu w Warszawie, przy stacji metra Służew

·         dostępność produktu od ręki lub w ciągu kilku dni (czas potrzebny na przesyłkę krajową)

Ile kosztuje telefon? - przykładowa cena i obciążeń

Redmi Note 3 - AliExpress vs. Xiaomi4you.pl

Koszt w Aliexpress 185,99 dolarów - ok. 743,96 zł

Polski importer,- 999 zł musi zapłacić:

- 186,80 - podatek VAT

- ok. 40 zł - prowizja od sprzedaży Allegro lub innych platformach aukcyjnych

- ok. 30 zł - miesięczny koszt wystawienia jednej aukcji Allegro

- ok. 4-15 zł / szt - transport z Chin (przesyłka lotnicza, CARGO)

Marża:- ok. 48 zł - marża (z niej pokrywane są koszty podatku dochodowego, wynagrodzenia pracowników, opakowania)

Sprzedawca w Chinach:

- towar dostępny w ciągu 20-40 dni

- sprzedawca przerzuca koszt transportu na klienta

- serwis urządzenia może kosztować nawet kilkadziesiąt dolarów (koszt jednorazowej przesyłki do Chin) - nie ma pewności że produkt wróci z naprawy (częste przypadki )

- brak możliwości bezpłatnego zwrotu

- brak odpowiedzialności sprzedawcy za towar (brak ochrony prawnej na terenie Unii Europejskiej)

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje