Razr - najsłynniejszy telefon Motoroli

Rodzina Razr była najbardziej udaną linią telefonów Motoroli i zyskała tytuł najlepiej sprzedających się komórek „z klapką” w historii. Amerykańska firma nigdy wcześniej i nigdy później nie miała już w swojej ofercie urządzeń, które cieszyłyby się choćby zbliżoną popularnością.

Seria Razr była częścią linii telefonów o nazwie 4LTR, która opracowana została w roku 2003, a na rynku pojawiła się w trzecim kwartale roku 2004. Flagowym modelem nowej rodziny był Razr V3 - telefon wyposażony m.in. w łącza Bluetooth i mini USB, obsługę protokołu WAP 2.0 oraz aparat fotograficzny o rozdzielczości 640 x 480 pikseli. Niby nic szczególnego, ale niezwykle oryginalny wygląd i smukła sylwetka tej komórki sprawiły, że z miejsca zyskała ona dużą popularność.

Początkowo telefon sprzedawany był jako urządzenie ekskluzywne (w odpowiednio ekskluzywnej cenie), lecz gdy tylko Motorola zdecydowała się na obniżkę, wokół Razr V3 rozpętała się prawdziwa histeria. W ciągu roku - do lipca 2006 - sprzedano ponad 50 mln sztuk, a zachęcony sukcesem producent zaczął mnożyć rozmaite odmiany topowej komórki. W ten sposób narodziły się m.in. modele Razr V3i, V3x, V3xx, które sprzedały się w liczbie ponad 130 mln egzemplarzy. Motorola Razr stała się tym samym najlepiej sprzedającym się telefonem typu clamshell w historii.

Reklama

Linia Razr2 została wprowadzona na rynek w roku 2007. Reprezentowały ją modele V8, V9 i V9m - równie atrakcyjne wizualnie i bardziej funkcjonalne, lecz również zdecydowanie mniej popularne i sprzedające się o połowę gorzej. Stylistyka "brzytwy" zwyczajnie się znudziła, dawała też o sobie znać konkurencja. W 2007 roku Apple zaprezentowało też iPhone’a, wprowadzając komórkowy świat w erę smartfonów. Inteligentne telefony z czasem zaczęli robić wszyscy - upadały stare potęgi, takie jak Nokia, a ich miejsce zajmowały nowe, jak Samsung.

Motorola wyraźnie nie potrafiła odnaleźć się w nowej rzeczywistości i stopniowo traciła udziały w rynku. Co prawda w  październiku 2011 roku  Motorola kolejny raz wskrzesiła markę Razr - tym razem pod postacią smartfona z Androidem - lecz nie wywołała ona większego entuzjazmu klientów.

W 2012 roku oddział Motoroli odpowiedzialny za produkcję urządzeń mobilnych został ostatecznie wchłonięty przez Google, firma ogłosiła też, że kończy działalność w Europie, Azji i Afryce. Co dalej z Motorolą? Niestety, a szanse na to, że niegdysiejszy gigant powtórzy sukces modelu Razr V3 - minimalne.

Przeczytaj nasz test MOTORAZR maxx V6 z 2007 roku

A tutaj można znaleźć test telefonu RAZR2 V8 2008 roku

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Motorola | Motorola Razr | telefony | Smartfon
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy