Wybierasz hosting? Oto 4 rzeczy na które musisz zwrócić uwagę

Dobry hosting jest tak samo ważny, jak sama strona, jej design i zawartość. Sprawdźmy więc, jak wybrać hosting, na co zwracać uwagę przeglądając oferty i które z tych parametrów są najważniejsze.

Skutki niewłaściwego hostingu

Reklama

Zły hosting to problemy z wywołaniem treści, a zatem długie ładowanie grafiki czy filmów. Sekunda czy dwie to z punktu widzenia użytkownika znaczna różnica. Zauważalne są też problemy, gdy na stronie jest więcej odwiedzających, np.: tuż po opublikowaniu kolejnego artykułu, ogłoszeniu promocji, czy wprowadzaniu nowych produktów. Poza tym pamiętajmy, że szybkość ładowania się strony bezpośrednio wpływa na pozycję w Google. – Szybkość ładowania strony jest jednym z czynników rankingujących. Strona, która szybciej się ładuje, jest premiowana w wyszukiwarce. Pamiętajmy również, że większość użytkowników czeka nie dłużej niż 3-4 sekundy na załadowanie się strony. Jeśli strona ładuje się dłużej, użytkownik przechodzi na inną – do konkurencji – mówi Jakub Orłowski z firmy lh.pl.

Tanie oferty na hosting zwłaszcza z zagranicy to duże niebezpieczeństwo tzw. złego sąsiedztwa. Jeśli na tym samym serwerze są umieszczone strony ze spamem czy erotyką, może to wpłynąć negatywnie na widoczność w wynikach wyszukiwania Google.

Innym często podkreślanym mankamentem jest kulejąca pomoc techniczna w przypadku jakichkolwiek problemów ze stroną. Nieodpowiadanie na telefony i maile może oznaczać w skrajnym przypadku nawet kilkudniową przerwę w obecności w sieci, co ma dla właściciela strony wymierne straty finansowe i wizerunkowe. Przy dzisiejszej konkurencji użytkownik zrażony meldunkami o błędach, niewyświetlającymi się danymi, długim czasem ładowania może zrezygnować ze współpracy z daną firmą oferującą hosting i pójść do konkurencji.

Na co zwracać uwagę, wybierając hosting?

Przed analizą konkretnych pakietów warto wziąć pod uwagę kilka ogólnych wskazówek. Mimo iż wiele ofert kusi propozycją miejsca bez limitu, lepiej jest zaczynać od mniejszych pakietów. Wszystkie adnotacje o dodatkowych opłatach za przekroczenie taryfy powinny być sygnałem ostrzegawczym, bo zwłaszcza na początku działalności trudno przewidzieć ruch na stronie. Dobrą praktyką powinno być wcześniejsze poinformowanie właściciela strony o zbliżającym się limicie i wspólny wybór nowej, odpowiedniej taryfy.

Cena z ulotki reklamowej to często nie jedyne koszty. Tu przyda się uważne czytanie uwag zamieszczonych drobnym drukiem. Trzeba zwracać uwagę zwłaszcza na wspomniane już przekroczenia limitów, opłatę wstępną, koszt dodatkowych usług typu: dodatkowy software, konta pocztowe. Mylące mogą być również oferty typu hosting za 1 zł. Często tak niska cena obowiązuje jedynie przez krótki, konkretny okres, po którym znacznie wzrasta. Może się więc okazać, że po przeliczeniu całej kwoty przez czas trwania umowy, oferta będzie nieopłacalna mimo zadowalającego poziomu usług.

Jaki hosting jest najlepszy?

Decydując się na hosting, stajemy przed wyborem, czy wybrać hosting dedykowany czy współdzielony. – Hosting współdzielony można polecić dla stron, które nie przewidują dużej liczby użytkowników, mają niewiele grafiki, nie planują budowania społeczności na własnych forach. Ta usługa jest najbardziej korzystna finansowo, bo miejsce na serwerze jest dzielone z innymi klientami. Należy jednak mieć świadomość, że gwałtowne zwiększenie ruchu na którejś ze wspólnie hostowanych stron może spowodować okresowe problemy z dostępnością własnej strony. Dla stron, które spodziewają się nasilonego zainteresowania, zależy im na nieograniczonej dostępności do wszystkich funkcji, lepszy będzie hosting dedykowany, czyli własne, niezależne miejsce na serwerze – wyjaśnia J. Orłowski z lh.pl.

W ramach pakietów hostingowych otrzymuje się również możliwość umieszczenia określonej liczby domen. Rzadko można spotkać już oferty, które obejmują hostowanie tylko jednej domeny. Warto jednak zwrócić uwagę na ceny, które są związane z różnymi końcówkami domen. Kierując się lokalizacją odbiorców, można wybrać końcówkę: eu, pl, com, com.pl, org, info, uk, co.uk, waw.pl. Mają one różne ceny, co nie zawsze jest dla kupującego hosting od początku jasne.

Kolejna istotna kwestia to bezawaryjność. 100% funkcjonalność jest naturalnie nierealna, ale statystyki w okolicach 99% są już atrakcyjne. Z tego powodu niezbędne jest wykonywanie przez oferującego hosting kopii zapasowych, tzw. back up i jego regularne, częste uaktualnianie umożliwiają w razie awarii normalną pracę na stronie, a sama usterka jest niezauważalna przez czytelników czy klientów. Inne ważne zagadnienia to ochrona antyspamowa i antywirusowa, a także monitorowanie parametrów wydajności serwisu i poczty email, czy zdalny dostęp do panelu administracyjnego i samodzielne zarządzanie wykupionymi usługami.

Pozostałe kwestie

Niektórzy dostawcy hostingu oferują możliwość skorzystania przez określony czas (tydzień lub miesiąc) z testowego konta. To pozwala wypróbować wszystkie ustawienia, a także sprawdzić kompatybilność serwera z oprogramowaniem strony. Tu trzeba mieć na uwadze, że jakość usług testowych zazwyczaj jest bez zarzutu i nie musi automatycznie przenosić się na cały czas obowiązywania umowy.

Z doświadczeń firm i osób prywatnych korzystających z hostingu wynika, że istotne jest również doświadczenie oferującego usługi hostingowe i czas działania na rynku. Firmy z ugruntowaną renomą elastycznie pochodzą do potrzeb klienta, mają odpowiednie zasoby sprzętu i zaplecze osobowe, by odpowiednio i na czas interweniować w razie usterek. Nie ma nic bardziej irytującego i kłopotliwego niż brak odpowiedzi na maile i telefony. Takie podejście często kończy się myśleniem: jak zmienić hosting? Ogólna niemoc i brak osoby decyzyjnej ze strony firmy hostingowej to dla właściciela strony realna strata wizerunkowa i finansowa, utrata potencjalnych zysków z reklam, brak sprzedaży i odpływający czytelnicy. Konkurencja w sieci sprawia, że na lojalność użytkowników trzeba zapracowywać latami, a dobrą opinię łatwo można straci. Na zły hosting lub eksperymentowanie na własnej stronie w tym zakresie nie może sobie po prostu pozwolić nikt, kto poważnie myśli o swoim biznesie internetowym.

Na rynku naprawdę można znaleźć oferty na tani hosting i domeny od doświadczonych dostawców, którzy zapewniają odpowiedni poziom usług i obsługi. Umowy hostingowe są zazwyczaj podpisywane na rok. Warto ten czas przeznaczyć na rozwój własnego biznesu, nie martwiąc się o kwestie techniczne związane z obecnością w sieci. Dla małych firm i start up-ów rok w sieci to często być albo nie być. Niezawodny hosting i domeny to ważny wkład w budowanie własnej marki i realna pomoc w utrzymaniu się na rynku.


materiał zewnętrzny
Dowiedz się więcej na temat: hosting

Reklama

Najlepsze tematy

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje