Korzystanie ze smartfonów w samochodzie

Jak korzysta się ze smartfonów w samochodzie? Oczywiście mówimy o dozwolonym przez prawo ich wykorzystaniu. Firma Lizard Media przeprowadziła stosowny test na przykładzie 4 modeli smartfonów. Oto odpowiedź.

Przepisy ruchu drogowego dopuszczają korzystanie z telefonu przez kierowców w trakcie jazdy pod warunkiem, że znajduje się on na specjalnym stojaku. Mówi o tym Art. 45 ust 2 pkt 1. ustawy Prawo o ruchu drogowym "Kierującemu pojazdem zabrania się korzystania podczas jazdy z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku". Eksperci ruchu drogowego wskazują jednak, że nawet stojak, system głośnomówiący i odpowiednie ustawienia telefonu w trybie "samochód" dekoncentrują kierowców i stanowią realne zagrożenie dla wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Reklama

Bielska Spółka IT posiadająca specjalistyczne laboratorium urządzeń mobilnych przeprowadziła próby obsługi podstawowych funkcji różnych smartfonów podczas symulowanej jazdy samochodem. Próby zostały przeprowadzone w warunkach laboratoryjnych z zachowaniem dbałości o powtarzalność i zgodnie z odpowiednią metodyką. Wynika z nich, że czasy potrzebne na obsługę takich funkcji telefonu jak pisanie i wysyłanie smsów, dzwonienie oraz ustawianie nawigacji różnią się znacznie w zależności od marki, modelu telefonu oraz systemu operacyjnego.


Smartfon smartfonowi za kierownicą nierówny

Na czym polegało badanie? W teście wzięły udział osoby, które na co dzień korzystają z badanych telefonów, po to, aby korzystać z ich biegłości obsługi telefonu. W teście wykonano następujące czynności:

1. Sms - napisanie smsa do ostatniej osoby na liście kontaktów - "Kochanie spóźnię się pół godziny"

2. Włączanie nawigacji - wejście w nawigację i wybranie adresu bez funkcji głosowych - ul. Piłsudskiego 48, Bielsko-Biała

3. Dzwonienie - wybranie osoby z listy kontaktów - Jak Kowalski - i nawiązanie połączenia.

Badane telefony to nie najnowsze modele. Chodziło o sprawdzenie telefonów, które są popularne i często używane przez kierowców w całej Polsce. W badaniu użyto: Samsung Galaxy S3 (android), Nokia Lumia 630 (Windows Phone), Sony Xperia Z (android) oraz iPhone 4 (iOS). W porównaniu nie brano pod uwagę funkcjonalności telefonów, relacji wartości ceny do jakości, czy ich wytrzymałości - chodziło o ergonomię nawigacji i czasy reakcji, które przekładały się na czas w którym kierowca pozostaje zdekoncentrowany za kierownicą.

Samsung Galaxy S3 okazał się zdecydowanym liderem kategorii "SMS". Średnia prób to 30 sekund do napisania i wysłania krótkiej wiadomości tekstowej. Aż 50 proc. więcej czasu na tę samą czynność potrzebujemy na Sony Xperia Z oraz iPhonie 4. Nokia Lumia w środku stawki z 36 sekundami i drugim wynikiem w teście.

Sony Xperia Z natomiast jest najlepsza do dzwonienia. To tylko 12 sekund w porównaniu z 20 Samsunga, 19 iPhona i 17 Nokii Lumii.

Największe dysproporcje są jednak zauważalne przy włączaniu i ustawianiu nawigacji GPS. Sony i Samsung są na pierwszym miejscu ze świetnym wynikiem 51 sekund w czasie, których nie tylko włączamy i wybieramy cel podróży, ale także włączamy odbiornik GPS w telefonie. Prawie dwa razy więcej czasu potrzebujemy na to samo w iPhonie - 1 min i 30 sekund. Nokia Lumia to oficjalnie najtrudniejsza nawigacja za kierownicą, która wyłącza kierowcę z koncentracji na drodze na całe 2 minuty i 18 sekund. Przy stałej prędkości 90 km/h to prawie 3 i pół kilometra! Przy prędkości 50 km/h w warunkach miejskich przejedziemy prawie 2 km zanim na ekranie ukaże się mapka ze wskazówkami.

INTERIA.PL/informacje prasowe
Dowiedz się więcej na temat: smartfon w samochodzie | Nawigacja

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje