Urządzenia 2w1 odpowiadają za utrzymujący się spadek sprzedaży tabletów

IDC donosi, że w ostatnim kwartale zanotowano zmniejszenie popytu na tablety o kolejne 12 proc. iPady odpowiadają za 25 proc. sprzedaży, choć pod kontrolą Androida pracuje 65 proc. sprzedanych urządzeń. Rośnie zainteresowanie urządzeniami 2w1 i tabletami z dołączaną klawiaturą.

Branża tabletów staje się coraz bardziej rozczłonkowana - aż 42 proc. sprzedaży generują producenci spoza pierwszej piątki. Liderem zestawienia pozostaje natomiast Apple z wynikiem sprzedażowym na poziomie 10 mln iPadów (25,8 proc. udziału w rynku, spadek sprzedaży o prawie 10 proc.).

Reklama

W trudniejszej sytuacji znalazł się Samsung. Udział w firmy w rynku spadł do 15,6 proc. (spadek sprzedaży o prawie 25 proc. do 6 mln sztuk). Analitycy zwracają uwagę na to, że koreański producent jak dotąd nie zaprezentował własnej odpowiedzi na iPada Pro i Microsoft Surface, co mogło przełożyć się na wynik firmy.

Analitycy przekonują, że w najtrudniejszej sytuacji znalazł się właśnie ekosystem Android, który nie jest przygotowany na obsługę urządzeń oferujących zaawansowaną wielozadaniowość i wsparcie dla profesjonalnych aplikacji. Apple, wprowadzając na rynek iPada Pro, może zawalczyć o segment urządzeń 2w1 i tabletów profesjonalnych z Microsoftem (prawie 10 proc. udziału w rynku).

Pierwszą trojkę największych producentów tabletów zamyka Lenovo. Firmie udało się sprzedać 2,5 mln urządzeń (6,6 proc. udziału w branży). Pomimo portfolio zróżnicowanych produktów, m.in. Yoga Tab 3 Pro, trzonem sprzedaży pozostają nadal podstawowe modele (Lenovo Tab 2 i Tab 3). Firma radzi sobie dobrze zwłaszcza na azjatyckim, europejskim i afrykańskim rynku.

"Rozwój urządzeń 2w1 zmienił wyobrażenie użytkowników co do tego, jakimi cechami powinien charakteryzować się tablet - dziś firmy i konsumenci poszukują urządzeń, które zapewnią im większą produktywność. Tradycyjne tablety w wielu zastosowaniach ustępują urządzeniom konwertowalnym, stąd stale obserwowane zmniejszanie się popytu na ten typ tabletu" - wyjaśnia Jitesh Ubrani, starszy analityk w dziale Worldwide Quarterly Mobile Device Trackers w International Data Corporation.

Nie oznacza to jednak, że tradycyjne tablety znikną w najbliższych latach z rynku. W dalszym ciągu odpowiadają za ponad 3/4 wszystkich sprzedanych tabletów. Amazon, który stał się rekordzistą wzrostu udziału w rynku (1208 proc.), buduje swoją pozycję na stosunkowo prostych urządzeniach, podobnie jak wielu chińskich producentów" - wskazuje Ubrani.

W zestawieniu znalazła się także firma Huawei, której udało się sprzedać w ostatnim kwartale 2,2 mln tabletów (5,6 proc. udziału w rynku). Amazon dostarczył na rynek 1,6 mln sztuk tabletu Fire. Tak dobry wynik analitycy tłumaczą niską ceną urządzenia oraz jego dużą integracją z e-sklepem firmy.

Informacje na temat sytuacji na rynku tabletów pochodzą z kwartalnego raportu Worldwide Quarterly Tablet Tracker, który został opublikowany w pierwszych dniach sierpnia przez International Data Corporation. (PAP)

łum/ jbr/

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje