Stagnacja na rynku smartfonów trwa. Samsung liderem, sprzedaż Apple spada

Według szacunków IDC, drugi z rzędu kwartał roku przyniósł niewielki wzrost sprzedaży na rynku smartfonów, który zdominowały marki azjatyckie. By utrzymać produkcję na dotychczasowym poziomie, producenci promują m.in. programy wymiany telefonów w ramach opłaty subskrypcyjnej.

Na całym świecie sprzedano 343 mln smartfonów (wzrost jedynie o 0,3 proc.). Liderem branży pozostał Samsung. Firma zwiększyła nawet udział w rynku dzięki dobrym wynikom sprzedażowym flagowych modeli Galaxy S7 i S7 Edge. Koreańskiemu producentowi udało się w ostatnim kwartale sprzedać 77 mln telefonów (22,4 proc. udziału w rynku).

Apple sprzedało w tym czasie 40 mln iPhone'ów (11,8 proc. udziału w rynku). W porównaniu do ubiegłego roku sprzedaż telefonów z logo nadgryzionego jabłka spadła o 15 proc. Komentatorzy zwracają uwagę na to, że spadku nie zahamowała nawet stosunkowo dobra sprzedaż modelu iPhone SE na rynkach wschodzących. Wielu klientów wstrzymuje się z zakupem telefonów w oczekiwaniu na premierę nowych modeli, którą zapowiedziano na wrzesień.

Reklama

Pierwszą trójkę największych producentów smartfonów zamyka Huawei. Firma odniosła sukces sprzedażowy na rodzimym rynku chińskim, ale także w krajach azjatyckich i Europie. Na całym świecie konsumenci kupili 32 mln telefonów Huawei (9,4 proc. udziału w rynku). Modele klasy premium (P9 i Mate 8), odpowiadają za 25 proc. sprzedaży. Serie Honor i Y osiągnęły natomiast dobry wynik w niższych segmentach branży.

"Obserwujemy zmianę układu sił na rynku smartfonów, a także ruchy świadczące o dostosowywaniu się producentów i operatów komórkowych do nowej rzeczywistości" - komentuje Ryan Reith z działu Worldwide Quarterly Mobile Device Trackers w International Data Corporation.

Analitycy IDC zauważają, że w obliczu wydłużenia się cyklu użytkowania smartfonów, stosunkowo udanej ekspansji chińskich producentów i rosnącej rywalizacji między liderami branży - zarówno w segmencie premium, jak i podstawowych telefonów - producenci starają się wypracować takie modele sprzedaży, które mogą zapewnić im utrzymanie zysków na dotychczasowym poziomie.

"Na dojrzałych rynkach promuje się programy wymiany urządzeń na nowe modele w ramach stał opłaty subskrypcyjnej, co pozwala utrzymać produkcję na dotychczasowym poziomie, ograniczając jednocześnie wielkość rynku wtórnego. Apple podjęło najbardziej zdecydowaną walkę z używanymi telefonami, wprowadzając w 2015 r. program wymiany iPhone'ów poprzedniej generacji na nowsze modele" - wskazuje Reith.

W pierwszej piątce największych producentów smartfonów znalazło się także dwóch producentów z Państwa Środka. OPPO oraz vivo zawdzięczają swoją pozycję dobrym wynikom sprzedaży na rodzimym rynku. Pierwsza z firm, dzięki agresywnemu marketingowi oraz własnej sieci salonów, stała się jednym z wiodącym dostawców smartfonów dla mieszkańców chińskich metropolii. W pierwszym kwartale 2016 r. udało się jej zwiększyć sprzedaż aż o 153 proc. Vivo koncentruje natomiast swoją działalność wyłącznie w obszarze Azji i Pacyfiku, co pozwala firmie oferować produkty dostosowane do specyfiki tego rynku.

Informacje na temat rozwoju rynku smartfonów pochodzą z kwartalnego zestawienia Worldwide Quarterly Mobile Phone Tracker, opublikowanego pod koniec lipca przez International Data Corporation.

łum/ jbr/

PAP
Dowiedz się więcej na temat: Smartfon | Samsung | Apple | Huawei
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy