Sprzedaż inteligentnych zegarków spada po raz pierwszy w historii

Według danych IDC sprzedaż inteligentnych zegarków spadła w ostatnim kwartale o 32 proc. Konsumenci wstrzymują się z zakupem nowych modeli w oczekiwaniu na ulepszone wersje urządzeń, trend widoczny jest zwłaszcza w przypadku Apple, które pomimo spadków nadal pozostaje liderem.

International Data Corporation szacuje, że w drugim kwartale 2016 r. sprzedano łącznie 3,5 mln inteligentnych zegarków (w ubiegłym roku było to aż 5,1 mln). Firma Apple pozostająca liderem branży (1,6 mln sprzedanych zegarków), była zarazem jedyną firmą, która zanotowała tak znaczące spadki.

Reklama

"Konsumenci począwszy od 2016 r. wstrzymują się z zakupem nowych zegarków Apple w oczekiwaniu na nową wersję urządzenia oraz udoskonalony system operacyjny. Doprowadziło to do gwałtownego zahamowania sprzedaży pierwszego modelu Watch w ostatnich miesiącach" - komentuje Jitesh Ubrani, starszy analityk w dziale IDC Mobile Device Trackers.

"Mniejsze zainteresowanie zegarkiem Apple przekłada się na gorszy wynik całej branży. Obecne generacje urządzeń wskazują ponadto, że wszyscy producenci borykają się z podobnymi wyzwaniami konstrukcyjnymi - kolejne iteracje zegarków powinny być wypadkową wysokiego poziomu estetycznego i funkcjonalności" - dodaje Ubrani.

Firma z Cupertino posiada dziś 47 proc. udziału w rynku (1,6 mln sprzedanych zegarków Watch), na drugim miejscu plasuje się Samsung, który m.in. dzięki dobrym wynikom sprzedaży linii Gear S2, kontroluje 16 proc. rynku (600 tys. zegarków). Analitycy zwracają uwagę na to, że firmie udało się uczynić z zegarka samodzielne urządzenie, które nie jest zależne od smartfona w takim stopniu jak np. Apple Watch.

Motorola (Lenovo) sprzedała 300 tys. zegarków, co daje firmie 9 proc. Moto 360 z okrągłą kopertą i tarczą zegarka wyróżnia się na tle produktów konkurencji, zaś zastosowanie systemu Android Wear pozwala wyposażyć zegarek Motoroli w liczne funkcje fitnessowe.

Produkty firm LG oraz Garmin znalazły odpowiednio 300 tys. i 100 tys. nabywców. LG jako pierwszy wyprodukował zegarek z łącznością LTE, z kolei Garmin, który adresuje swoje produkty przede wszystkim do sportowców i entuzjastów aktywności fizycznej, zwiększyć swój udział w rynku o 100 proc.

Analitycy IDC spodziewali się, że producenci klasycznych zegarków staną się bardziej aktywnymi graczami na tym rynku już w 2016 r., co jednak nie nastąpiło.

"Firmy Casio, Fossil, Tag Heuer opracowały co prawda autorskie inteligentne zegarki, jednak wchodzą na ten rynek z dużą ostrożnością. Ich obecność jest kluczowa dla wyposażenia kolejnych iteracji zegarków w funkcje, na które ciągle czekają klienci" - wskazuje Ramon T. Llamas z działu IDC Wearables.

Branża ma doświadczyć kolejnych wzrostów sprzedaży dopiero w 2017 r., najwcześniej w ostatnim kwartale roku, gdy pojawienie się nowych modeli zegarków oraz przedświąteczny okres zakupowy, przyciągną nowe rzesze klientów.

łum/ jbr/

Dowiedz się więcej na temat: smartwach

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje