Operatorzy zaciskają pasa

Ceny usług telekomunikacyjnych spadają? a razem z nimi przychody operatorów.Z tego względu sieci starają się jak najwięcej wycisnąć z zatrudnionych na etat pracowników - informuje "Rzeczpospolita".

Statystyczny pracownik sieci telekomunikacyjnej przynosi w każdej godzinie pracy swojej firmie ponad 1 tys. zł. Pracownicy operatorów stacjonarnych - czterokrotnie mniej. W najgorszej sytuacji jest największy pracodawca na tym rynku - Telekomunikacja Polska.

Reklama

W pierwszej połowie roku przeciętnie na każdego z jej 27 tys. pracowników przypadło 33 tys. zł miesięcznych przychodów. To najmniej pośród dużych firm telekomunikacyjnych na polskim rynku. Statystyczny pracownik Telefonii Dialog wypracowywał w tym czasie dla swojej firmy 39 tys. zł? a sieci kablowej UPC - 44 tys. zł.

Skrajnym przykładem jest Tele2? które świadczy usługi na sieci TP SA, a sprzedaje je wyłącznie za pośrednictwem zewnętrznych firm. Tym sposobem firma o blisko 400 mln zł przychodu w zeszłym roku zatrudnia zaledwie kilkudziesięciu etatowych pracowników.

Koszty zatrudnienia ograniczają również inne firmy w branży. Netia w ubiegłym roku oddała swoją sieć w zarządzanie Ericssonowi? przekazując mu jednocześnie kilkuset pracowników. Na podobny ruch - chociaż na mniejsza skalę - zdecydował się Polkomtel.

- Z rozmów, jakie prowadzimy z operatorami, wynika? że coraz więcej z nich jest zainteresowanych korzystaniem z usług zewnętrznych firm. Niektórzy są już w zasadzie zdecydowani i zastanawiają się, kiedy przeprowadzić taką operację - powiedział "Rzeczpospolitej "Marcin Galwas z Ericssona.

Ceny usług telefonicznych spadają? więc operatorzy dwoją się i troją? aby ograniczyć koszty działania. TP prowadzi program dobrowolnych odejść? którego celem jest obniżenie zatrudnienia do 21 tys. osób. Pozostałe firmy zatrudnienie raczej zwiększają? bo dzięki liberalizacji rynku mają większe możliwości konkurowania z TP. W Netii w ciągu ostatniego kwartału przybyło ponad 100 pracowników.

Rośnie również - ale bardzo powoli - zatrudnienie u operatorów komórkowych. PTK Centertel i Polkomtel zatrudniają nieco ponad 3 tys. osób każdy. W ciągu pierwszego półrocza statystycznie każdy z pracowników wspomnianych operatorów zarobił dla swojej firmy prawie 200 tys. zł. Inaczej sytuacja wygląda w Polskiej Telefonii Cyfrowej? która zatrudnia dzisiaj już prawie 5 tys. osób.

- Wzmacniamy nasz dział sprzedaży - przyznał "Rzeczpospolitej" Zbigniew Lazar? rzecznik PTC. Operator mniej niż jego konkurenci wierzy w obsługę swojej działalności przez zewnętrzne firmy. Dobrą lekcją był przypadek sieci dilerskiej Germanos? która z dnia na dzień zerwała współpracę z Erą i związała się z nowa siecią Play. Teraz PTC chce lepiej kontrolować kanały dystrybucyjne i woli prowadzić sprzedaż za pośrednictwem własnych pracowników.

Dowiedz się więcej na temat: 'Rzeczpospolita' | "Rzeczpospolita" | firmy | operatorzy

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje