Japonia: UHD u wszystkich w 2025 roku
W 2025 roku wszystkie japońskie gospodarstwa domowe oglądające telewizję powinny posiadać telewizory UHD, uważa Masayuki Suga, zastępca dyrektora ministerstwa spraw wewnętrznych i komunikacji Japonii. Suga przemawiał podczas prezentacji „Japan's Roadmap for 4K Ultra HD, and Beyond” w podczas MIPTV 2017 w Cannes we Francji.
Suga powiedział delegatom, że w 2012 roku grupa badawcza zajmowała się rozwojem usług nadawczych, co doprowadziło do powstania w 2013 roku harmonogramu.
- W Japonii sektor publiczny i prywatny współpracują nad promocją 4K i 8K. Utworzyliśmy harmonogram jako wspólny cel dla zainteresowanych stron, takich jak nadawcy, producenci sprzętu i rząd - powiedział Masayuki Suga.
Następne spotkanie ministra zaowocowało dwiema wersjami harmonogramu. Ostatnia z nich wyznacza 2020 rok jako rok docelowy dla promocji 4K i 8K, ponieważ Japonia będzie w tym roku gospodarzem Igrzysk Olimpijskich i Paraolimpijskich.
- Mamy nadzieję, że entuzjazm na Igrzyskach Olimpijskich i Paraolimpijskich będzie dzielony w całym kraju dzięki transmisji 4K i 8K - powidział Suga.
W tym celu ministerstwo zaplanowało kilka etapów, takich jak transmisje testowe 4K w 2014 roku za pośrednictwem telewizji kablowej, satelitarnej i IPTV, z uruchomieniem regularnej emisji następnego roku.
- W 2016 roku prowadzono transmisje testowe za pośrednictwem satelity, z dużą liczbą widzów - powiedział Suga, dodając, że w 2018 roku usługa będzie w pełni dostępna. - Jak dotąd promocja 4K i 8K postępowała zgodnie z harmonogramem - zaznaczył.
Suga poinformował, że w styczniu 2016 roku 19 kanałów, obsługiwanych przez 11 nadawców, zostało dopuszczonych do komercyjnego nadawania w 4K od grudnia 2018 roku.
- Zaoferowane zostaną niekodowane kanały telewizyjne. Uruchomienie pełnych transmisji będzie dużym krokiem w kierunku osiągnięcia naszego celu na 2020 rok - podkreślił Suga.
Suga powiedział, że promocja 4K i 8K została uznana za jeden z najważniejszych tematów dla japońskiego wzrostu gospodarczego.
- Tak więc, promocja została włączona do krajowego planu wzrostu zwanego Japońską Strategią Rewitalizacji. W tej strategii stwierdza się, że około 50 proc. gospodarstw domowych w Japonii będzie oglądało 4K i 8K w 2020 roku. Rząd promuje 4K i 8K, uruchamiając transmisje satelitarne w 2018 roku. Wskaźnik penetracji został określony jako cel - 100 proc. w 2025 roku.
Powiedział, że aby osiągnąć cel na 2020 rok, ministerstwo koncentruje się na podnoszeniu świadomości wśród ludzi.
- Rozpoczęcie pełnego komercyjnego nadawania satelitarnego w grudniu przyszłego roku zwiększy rozprzestrzenianie się systemu 4K - przewidział, dodając, że przedtem widzowie musieli uzyskać szczegółowe informacje na temat 4K i 8K, aby uniknąć dezorientacji.
W związku z tym, ministerstwo zaplanowało utworzenie forum, w którym nadawcy, producenci i sprzedawcy mogliby dzielić się informacjami i omówić strategię zwiększania świadomości wśród ludzi.
Jerzy Kruczek