HD Voice - przez telefon bez zakłóceń

Czasami można odnieść wrażenie, że głos naszego telefonicznego rozmówcy dociera z innego wymiaru, a trzaski i zniekształcenia głosu skutecznie utrudniają komunikację. Technologia HD Voice eliminuje ten problem.

Do niedawna technologia VoIP kojarzyła się z mało stabilnymi rozmowami, które można było prowadzić głównie za pośrednictwem komunikatorów internetowych. Przez kilka ostatnich lat zaszły jednak dwie bardzo istotne zmiany - technologia VoIP została udoskonalona i wyleczona z chorób wieku dziecięcego, a niezbędny do jej stosowania szerokopasmowy dostęp do internetu jest coraz bardziej powszechny.

Dostępne na rynku rozwiązania oparte o usługę VoIP pozwalają na korzystanie z pełnego spektrum usług telekomunikacyjnych - od prostych rozmów, przez telekonferencje, po zarządzanie całym systemem telekomunikacyjnym firmy z poziomu przeglądarki internetowej. Od niedawna do tego zestawu zalet dołączyła kolejna - rozmowy w jakości HD.

"P" czy "b"?

Mogłoby się wydawać, że stosowane dzisiaj technologie telekomunikacyjne nie mają już wiele wspólnego z pierwszym telefonem A. G. Bella. Jest jednak pewien element, który pozostał praktycznie niezmieniony od końca XIX wieku - częstotliwości głosu, jakie przenoszą. Zarówno telefon Bella, jak i większość stosowanych dzisiaj telefonów może przenosić głos o częstotliwości od 300 Hz do 3,4 kHz w zakresie około 3 kHz.

Reklama

Ludzki głos obejmuje dźwięki w zakresie od 20 Hz do 20 000 Hz (czyli 20 kHz) i z reguły obejmuje zakres około 10-12 kHz. Widać więc, że duża część dźwięków wypowiadanych podczas rozmowy telefonicznej nigdy nie trafia do osoby na drugim końcu linii. Każdy z nas tego doświadczył - przypomnijcie sobie ostatni raz, kiedy ktoś dyktował wam swoje nazwisko albo adres e-mail. Czy byliście pewni, że wszystko prawidłowo zapisaliście? Ile razy prosiliście rozmówcę, żeby przeliterował nazwisko, bo nie byliście pewni, czy zaczynało się na "p" czy na "b"? W przypadku rozmów pracowników call center z klientami taka sytuacja powtarza się setki lub tysiące razy w ciągu dnia - i ma to określoną cenę.

Dla sektora MSP, korporacji i administracji

W Polsce jest już dostępne rozwiązanie, które pozwala prowadzić rozmowy w dużo wyższej niż standardowa jakości głosu. Technologia HD Voice umożliwia przenoszenie głosu o częstotliwości od 50 Hz do 7 000 Hz, w zakresie około 7 kHz. Oznacza to, że uczestnicy rozmowy telefonicznej odbierają dwa razy więcej dźwięków, dzięki czemu dużo lepiej słyszą i rozumieją słowa wypowiadane przez swojego rozmówcę. Pozwala im to skoncentrować się na celu rozmowy i prowadzić bardziej efektywną komunikację.

- Rozwiązania oparte o technologię HD Voice dobrze sprawdzają się w wewnętrznej komunikacji firm i instytucji, których pracownicy działają w kilku lokalizacjach. Podczas telekonferencji z udziałem przedstawicieli różnych oddziałów jej uczestnicy mają wrażenie, jakby siedzieli w jednym pomieszczeniu. Nie muszą poświęcać energii na zrozumienie współpracowników, których słowa - w przypadku tradycyjnej telefonii - ginęłyby w zakłóceniach na linii - mówi Marcin Krasowski, dyrektor sprzedaży Datera SA.

Wspomniane wyżej korzyści można osiągnąć pod pewnymi warunkami. Rozmowy w jakości HD są możliwe, kiedy wszyscy uczestnicy rozmowy posługują się urządzeniami wyposażonymi w odpowiedni kodek, połączonymi przy pomocy technologii VoIP. Jeżeli na którymkolwiek odcinku sygnał przebiega przez tradycyjny system telekomunikacyjny, jakość HD nie zostanie, niestety, osiągnięta. To oznacza, że rozmowy w HD stanowią istotne uzupełnienie rozwiązań opartych na technologii VoIP. Serwer Call-eX oferowany przez Datera SA jest pierwszym w Polsce stacjonarnym rozwiązaniem IP-PBX oferującym takie możliwości.

INTERIA.PL/informacje prasowe
Dowiedz się więcej na temat: technologia | telefon
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy