15 lipca - Światowy Dzień Bez Telefonu Komórkowego

15 lipca obchodzimy Światowy Dzień Bez Telefonu Komórkowego. Tymczasem w ostatnich latach telefon stał się dla Polaków narzędziem niezbędnym do codziennego funkcjonowania.

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Payback, co trzeci Polak nie jest w stanie rozstać się ze swoim telefonem na 24 godziny. Czy smartfon to jeszcze telefon? Pytanie zgoła filozoficzne. Owszem, służy do dzwonienia, ale czasem wydaje się, że nie jest to jego podstawowa funkcja. Zgodnie z deklaracjami osób, które zostały zapytane, ze smartfonu korzysta już 83 proc. spośród wszystkich użytkowników telefonów komórkowych. Oprócz połączeń głosowych, badani najczęściej korzystają z możliwości wysyłania i odbierania SMS (89 proc.), robią zdjęcia i nagrywają filmy (82 proc.), surfują po Internecie (78 proc.), odbierają i wysyłają maile (73 proc.) oraz korzystają z mediów społecznościowych (53%). Dziewięciu na dziesięciu użytkowników smartfonów korzysta z aplikacji mobilnych. Głównie tych, do przeglądania stron internetowych (94 proc.) oraz odbierania i wysyłania poczty (68 proc.). Spore grono użytkowników korzysta z komunikatorów (54%) oraz aplikacji zakupowych (43 proc.).

Reklama

A ile to wszystko kosztuje? Co trzeci Polak płaci za korzystanie z telefonu lub telefonów od 21 do 50 zł, podobnie co trzeci płaci od 51 do 100 zł. 17% ankietowanych wydaje powyżej 100 zł miesięcznie, a 19% mieści się w kwocie 20 zł.

Posiadanie i używanie smartfonu kosztuje nie tylko sporo pieniędzy, ale również czasu. Ponad połowa Polaków (60 proc.) deklaruje, że korzysta z telefonu często (przynajmniej raz na godzinę) lub bardzo często (nawet co kilka, kilkanaście minut). Tylko co czwarty ankietowany uważa, że rzadko (najwyżej kilka razy dziennie) korzysta z telefonu, a zaledwie 13% bierze do ręki telefon raz lub dwa razy dziennie. Nie jest natomiast łatwo zupełnie się wyłączyć. Aż 32 proc. Polaków nie jest w stanie odłożyć telefonu komórkowego na 24 godziny. Ankietowani nie wyobrażają sobie takiego kroku głównie z uwagi na utratę kontaktu z bliskimi (47 proc. odpowiedzi) oraz z troski o tych, którzy mogliby się martwić, nie mogąc połączyć się z właścicielem telefonu (27 proc.).

Ciekawe jak będą się przedstawiać podobne deklaracje w kolejnych pokoleniach? Już teraz młodzi ludzie nie potrafią żyć bez telefonu, co pokazuje wiele badań przeprowadzonych w Polsce i na świecie. Tymczasem, według deklaracji ponad połowy Polaków przebadanych przez Payback (53 proc.), swój pierwszy telefon dziecko powinno otrzymać już w szkole podstawowej.

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje