Mamy to! Udało się wyhodować ludzkie nerki w embrionach świń

Chińskim naukowcom udało się wyhodować w zarodkach świń nerki zawierające komórki ludzkie. To pierwsze tego typu osiągnięcie, które pewnego dnia może pomóc w rozwiązaniu problemu niedoborów dawców narządów.

Naukowcy z Chin wyhodowali ludzkie nerki w embrionach świń. Przyszłość transplantologii? /123RF/PICSEL

Hodują ludzkie nerki u świń. Przyszłość przeszczepów

Naukowcy wyhodowali humanizowane nerki u świń, co przybliża nas do rzeczywistości, w której możliwe będzie "produkowanie" na zamówienie ludzkich narządów wewnątrz zwierząt. Takie hybrydowe narządy to zdaniem badaczy przyszłość transplantologii i szansa na leczenie wielu potencjalnie śmiertelnych chorób.

Badania obejmowały stworzenie chimerycznych embrionów, zawierających kombinację komórek ludzkich i świńskich. Wykazano, że po przeniesieniu do zastępczych matek-świń, rozwijające się embriony mają nerki zawierające głównie komórki ludzkie, co oznacza, że po raz pierwszy udało się wyhodować humanizowany narząd wewnątrz innego zwierzęcia.

Jako że nerki nie były całkowicie ludzkie, w obecnej postaci nie nadawały się do przeszczepu i nie ma pewności, czy wyzwanie polegające na stworzeniu w pełni ludzkiego narządu byłoby wykonalne przy użyciu obecnych technik inżynierii genetycznej, ale stanowią ważny krok naprzód.

Poza nerkami, w zarodkach dominowały komórki świni, a w mózgu i ośrodkowym układzie nerwowym znajdowało się bardzo niewiele komórek ludzkich. Również dlatego, że potencjał humanizowanego mózgu stanowi poważny problem etyczny w badaniach z udziałem embrionów hybrydowych.

Nerki były w 50-60 proc. ludzkie

Jest to zresztą jedna z przyczyn rygorystycznych ograniczeń prawnych badań w wielu krajach, np. w Wielkiej Brytanii dozwolone jest wprowadzanie ludzkich komórek embrionalnych do zarodków zwierzęcych, ale zarodków tych nie można wszczepiać matce zwierzęcia w celu dalszego rozwoju.

Warto tu dodać, że poprzednie próby stworzenia hybryd człowieka i świni zakończyły się fiaskiem, ponieważ komórki świni mają tendencję do przewyższania komórek ludzkich podczas rozwoju, co oznacza, że powstała chimera jest prawie w całości świnią.

W najnowszym badaniu, którego wyniki opublikowano w czasopiśmie Cell Stem Cell, udało się przezwyciężyć ten problem poprzez inżynierię genetyczną jednokomórkowego zarodka świni w taki sposób, aby brakowało mu dwóch genów niezbędnych do rozwoju nerek.

Po wyhodowaniu w laboratorium chimeryczne zarodki przeniesiono do 13 macior zastępczych - po 25 lub 28 dniach ciążę przerwano, pobrano i oceniono zarodki. Zarodki miały strukturalnie normalne nerki jak na swój etap rozwoju i składały się w 50-60 proc. z komórek ludzkich.

Naukowcy nie mają jednak wątpliwości, że inkubacja w pełni ludzkiej nerki wewnątrz świni zajmie prawdopodobnie wiele lat, bo wymaga "przeprojektowania" świni w znacznie bardziej złożony sposób, co wiąże się z dodatkowymi wyzwaniami.

Dowiedz się więcej na temat: nerki | przeszczep nerki | transplantologia | chimera