UMTS: Bez wideo - bez klientów
Sieć UMTS brytyjskiego operatora Vodafone tuż po uruchomieniu nie będzie oferować transmisji wideo. Z pozostałych usług trzeciej generacji abonenci Vodafone będą mogli korzystać już wiosną przyszłego roku.
- Przekaz wideo jest usługą zbyt skomplikowaną, by już teraz oferować ją klientom - w taki sposób powody opóźnienia wyjaśnił rzecznik prasowy Vodafone Jon Earl. - Wideo transmisja pojawi się w naszej sieci UMTS później, ale dziś nie mogę powiedzieć kiedy.
Wiosną przyszłego roku, kiedy ruszy sieć, jej użytkownicy będą mogli korzystać tylko z telefonii głosowej o polepszonej jakości dźwięku, systemów płatności przez telefon oraz z przyspieszonej transmisji danych.
Koncesję na telefonię UMTS Vodafone zakupił w kwietniu zeszłego roku za astronomiczną sumę 90 mln USD - kiedy zainteresowanie komunikacją bezprzewodową trzeciej generacji sięgało szczytu. Dziś UMTS budzi znacznie mniejsze emocje, ale - jak twierdzą brytyjscy analitycy - przekaz wideo w oczach większości przyszłych klientów nadal uchodzi za sztandarową ofertę. - Bez niej pozyskanie abonentów może się okazać bardzo trudne, bo telefonia UMTS bez wideo w oczach przeciętnego użytkownika niewiele się różni od systemu GSM - uważa Laureen Cook z brytyjskiej firmy KPMG Consulting. - Jedyną nadzieją operatorów będą w tej sytuacji klienci korporacyjni.
Według wstępnych wyliczeń, już w trzy lata po uruchomieniu sieci UMTS przychody Vodafone z tytułu transmisji danych i usług wideo mają wzrosnąć z 25 do blisko 41 proc.