Operatorzy telefonii komórkowej naruszają prawo

Środa, 28 lutego 2007 (10:15)

Operatorzy telefonii komórkowej naruszają przepisy Prawa telekomunikacyjnego - wynika z analizy Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Zdjęcie

/AFP
/AFP
Z kontroli trzech największych operatorów: Polskiej Telefonii Komórkowej Centertel (sieć Orange), Polskiej Telefonii Cyfrowej (sieć Era, Heyah) oraz Polkomtela (sieć Plus i Sami Swoi) jasno wynika, że nie wywiązują się one z obowiązków, nie gwarantując swoim klientom pełnej dostępności do niektórych numerów, w tym do numerów 0-800 i 0-800. "Z tego obszaru numer teraz jest nieosiągalny" - oto jeden z automatycznych komunikatów, jakie często możemy usłyszeć dzwoniąc na numery 0-800 lub 0-801.

Prawo telekomunikacyjne obliguje operatorów do zapewnienia swoim klientom połączeń do numerów niegeograficznych na terytorium Polski. Czym są numery niegeograficzne? To numery ustalone w planie numeracji krajowej, które nie zawierają ciągu cyfr określających obszaru geograficznego. Połączenia do tego typu numerów są albo darmowe (numery informacyjne), albo płacimy za nie więcej (numery wykorzystywane do dostarczania rozrywki). Do numerów niegeograficznych możemy zaliczyć numerację w sieciach ruchomych (komórkowych), numery dostępu do sieci teleinformatycznych (0-20xxxx) oraz numerację dostępu do usług sieci inteligentnych (np. 0-800, 0-700). Połączenia z dwoma pierwszymi sieciami z komórek nie sprawiają większych problemów, z siecią inteligentną - jak najbardziej.

Reklama

Jak prezentują się braki wśród operatorów? PTK Centertel, oprócz połączeń z zakresu numeracji 0-800, 0-801, 0-700 i 0-701 przyznanej TP SA, operator nie zapewnia użytkownikom swojej sieci możliwości realizowania połączeń na numery niegeograficzne dla wyróżnika sieci WST 30, 40, 70 i 80 (WST to kombinacja dwóch cyfr wyróżniających sieć lub usługę). Podobnie sytuacja prezentuje się u Polkomtela, który również nie zapewnia połączeń na stosowne numery, oprócz numeracji z zakresu 0-801 przyznanej Polkomtelowi. Trzeci operator, Polska Telefonia Cyfrowa, także nie daje swoim klientom pełnego dostępu z zakresu numeracji dla WST 30, 40, 70 i 80. Brak możliwości dodzwonienia się na numery 0-800 może oznaczać np. problemy z załatwieniem jakiejś ważnej sprawy w banku lub innej instytucji.

Problemy z realizacją połączeń z zakresu podanej numeracji wynikają w szczególności z braku umów obejmujących współpracę Polkomtel, PTK Centertel, Polskiej Telefonii Cyfrowej z operatorami posiadającymi przydziały numeracji w kwestii realizacji tych połączeń. Trzej komórkowi giganci zostali wezwani do usunięcia opisywanych nieprawidłowości. Mają na to 30 dni od momentu dostarczenia zaleceń.

Dlaczego UKE dopiero teraz podjął stosowne działania wobec operatorów? - Klienci wcześniej nie zgłaszali się do nas z tego typu problemami - powiedział portalowi INTERIA.PL Jacek Strzałkowski, rzecznik prasowy Urząd Komunikacji Elektronicznej.

Artykuł pochodzi z kategorii: Komórki

Więcej na temat:ANALIZY | UKE | operatorzy