Nokia z IBM

Nokia i IBM zapowiedziały porozumienie w sprawie rozwoju oprogramowania do dystrybucji muzyki i innych mediów w telefonach komórkowych. Ambicją firm jest rozszerzenie rynku usług transmisji bezprzewodowej poza usługi telefoniczne i SMS-y.

Nokia i IBM zapowiedziały porozumienie w sprawie rozwoju oprogramowania do dystrybucji muzyki i innych mediów w telefonach komórkowych. Ambicją firm jest rozszerzenie rynku usług transmisji bezprzewodowej poza usługi telefoniczne i SMS-y.

Firmy zapowiadają zawarcie porozumienia handlowego, dzięki któremu oprogramowanie Nokii i IBM zostanie zintegrowane, a jego sprzedażą zajmie się IBM. Obie firmy przygotowują oprogramowanie w Javie. Porozumienie to próba otwarcia się na nowe bezprzewodowe usługi medialne, jest także odpowiedzią na groźby monopolizacji rynku oprogramowania urządzeń przenośnych przez Microsoft.

IBM i Nokia są aktywnymi członkami stowarzysznia Open Mobile Alliance, które określiło zakres porozumienia, otwierającego standardy technologii. Współpraca Nokii i "Big Blue" ma przyczynić się do wzrostu na globalnym rynku usług bezprzewodowych.

Reklama

"Dużym zagrożeniem dla naszego przemysłu jest fragmentacja technologii " - mówi Matti Vanska, dyrektor sprzedaży oprogramowania serwerów Nokii. "Musimy być pewni, że mamy spójną technologię, pozwalającą przejąć nowe usługi".

Wśród 200 członków Open Mobile Alliance jest również Microsoft. Jednak dominacja systemu Windows w branży komputerowej wciąż nie znajduje przełożenia na rynek telefonów komórkowych.

Sojusz Nokii i IBM przypada na okres zaostrzania rywalizacji w dziedzinie oprogramowania komunikacji bezprzewodowej. Nowa generacja telefonów, z większymi możliwościami multimedialnymi, rozpoczyna nowy rozdział dla branży.

"Nokia to silna firma, przekonująca że jest alternatywą dla Microsoftu" - mówi Scott Elisson, analityk International Data Corporation.

Oprogramowanie Nokii bazuje na paltformie Java, konkurencyjnej wobec proponowanej przez Microsoft technologii ActiveX. Z tego względu model prowadzenia biznesu, którym zainteresowana jest Nokia, diametralnie różni się od koncepcij Microsoftu. Działalność firmy ma opierać się głównie na sprzedaży telefonów i infrastruktury dla sieci telefonii komórkowej. "Dla Nokii branża oprogramowania jest ważna, ale nie strategiczna" - wyjaśnia Vanska.

Nokia i IBM w pierwszej kolejności rozwiążą kwestię zarządzania prawami autorskimi dla takich produktów jak: dźwięki dzwonków, gry, loga czy obrazki.

Obecnie rynek telefonów komórkowych najlepiej rozwinął się w Europie i Japonii. Wartość rynku europejskiego szacuje sie na 500 mln USD. Nowe oprogramowanie ma otworzyć drogę dla sprzedaży "contentu" - albumów muzycznych, filmów, cyfrowych wydań gazet i czasopism. Dystrybucja tych mediów nie rozpocznie się jednak, dopóki firmy medialne nie zapewnią produktom ochrony przed piractwem.

"To co robimy jest pierwszym krokiem. Ale to ważny pierwszy krok" - powiedział Richard Anderson, główny dyrektor grupy mediów cyfrowych IBM.

(4D)

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Microsoft | Oprogramowanie | firmy | Nokia | IBM
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy