Komórki wyprą telefony stacjonarne

Czy tradycyjna telefonia skazana jest na porażkę? Najnowsze badania rynku pokazują, że Polacy coraz częściej wybierają komórki.

Urząd Komunikacji Elektronicznej zlecił przeprowadzenie badań marketingowych firmie Indicator, która zebrała opinie o funkcjonowaniu rynku telekomunikacyjnego "oczami konsumenta".

Badania pokazują opinie części konsumentów rynku telefonii stacjonarnej i komórkowej. Przeprowadzono je w dniach 6 - 12 grudnia 2006 roku na terenie całego kraju na próbie 1616 respondentów.

Ilu z nas posiada telefon komórkowy?

Z przeprowadzonych badań wynika, że zdecydowana większość respondentów posiada telefon komórkowy lub stacjonarny (91 proc.), co wskazuje na wysoki poziom telefonizacji polskiego społeczeństwa. Posiadaczem wyłącznie telefonu komórkowego był co czwarty badany (25 proc.), podobnie w co czwartym domu jest zainstalowana wyłącznie linia stacjonarna (27 proc.). Linia telefonu stacjonarnego znajduje się w domach dwóch trzecich badanych (66 proc.). Żadnego telefonu nie posiadało jedynie 9 proc. respondentów.

Reklama

Porównując badania przeprowadzone w tym samym okresie ubiegłego roku, gdy wówczas 78 proc. respondentów posiadało telefon stacjonarny w miejscu zamieszkania, a 70 proc. respondentów prywatnych posiadało telefony komórkowe, możemy zaobserwować zmiany zgodne z tendencją trwającą od kilku lat na rynku telekomunikacyjnym: rosnąca powszechność telefonii mobilnej oraz stabilizacja na rynku telefonii stacjonarnej.

Kto na czele wśród operatorów stacjonarnych?

Telekomunikacja Polska niezmiennie zajmuje pierwsze miejsce pod względem liczby abonentów, której linię telefoniczną użytkuje prawie 91 proc. respondentów posiadających telefon stacjonarny. Pozostali trzej główni uczestnicy rynku dzielą między siebie 8 proc. jako główni operatorzy. W sumie z usług operatora Tele2 korzysta 6 proc. respondentów, a z usług Dialogu korzysta niespełna 5 proc. badanych.

Jak często przeprowadzamy rozmowy lokalne?

Zdecydowana większość respondentów zadeklarowała, że wykonuje rozmowy lokalne codziennie lub nieznacznie rzadziej. W porównaniu z rokiem 2005, odsetek respondentów, którzy wykonują połączenia lokalne często zwiększył się o 15 punktów procentowych. Na tej podstawie można wnioskować, że telefon stacjonarny jest dla ankietowanych ważnym narzędziem kontaktu na niewielką odległość.

W roku 2006 niewielu uczestników sondażu wykonywało rozmowy lokalne rzadziej niż 3 razy w miesiącu (5 proc.). Widać zatem, że w domach badanych, którzy założyli linię telefonu stacjonarnego, jest ona wykorzystywana intensywnie, głównie do prowadzenia rozmów lokalnych.

Dzwonimy do babci...

Badani deklarowali, że często korzystają z rozmów międzystrefowych, lecz nie codziennie. Najczęściej ten typ połączeń wykorzystywany jest kilka razy w tygodniu (48 proc.).

W porównaniu z wynikami badania z 2005 roku grupa respondentów wykonujących połączenia międzystrefowe kilka razy w tygodniu zwiększyła się o 12,8 punktów procentowych. O kilkanaście punktów procentowych zmalała jednocześnie grupa respondentów wykonujących te połączenia codziennie i w roku 2006 kształtowała się na poziomie 5 proc. Około 30 proc. respondentów, posiadających telefon stacjonarny, wykonuje połączenia międzystrefowe rzadziej niż kilka razy w miesiącu.

... ale nie do USA

Mimo dużej migracji Polaków do krajów Unii Europejskiej, to połączenia międzynarodowe nadal są wykonywane sporadycznie. Tylko 10 proc. respondentów wskazało, że wykonuje połączenia międzynarodowe częściej niż kilka razy na kwartał. Najliczniejsza była grupa respondentów dzwoniących za granicę rzadziej niż raz na pół roku (45 proc.). Liczna była też grupa respondentów (20 proc.), którzy nie potrafili określić częstotliwości wykonywanych połączeń. Stan ten wynikać może, z jednej strony z przeświadczenia badanych na temat wysokich cen połączeń, z drugiej zaś z braku potrzeby tego rodzaju kontaktu.

Rozmowy na komórki

Tylko nieco ponad 8 proc. badanych wykonuje codziennie połączenia na telefony komórkowe. Co siódmy respondent posiadający telefon stacjonarny wykonuje połączenia do sieci ruchomych 3-5 razy w tygodniu (15 proc.), tyle samo jest wykonujących takie połączenia rzadziej, 1-2 razy na tydzień i 1-3 razy w miesiącu. Raz na kwartał lub rzadziej takie połączenia wykonuje jedna trzecia ankietowanych (32 proc.).

A gdzie telefon stacjonarny?

Telefonia ruchoma stopniowo wypiera telefonię stacjonarną. Aż 60 proc. respondentów nie mających telefonów stacjonarnych uznało, że wystarcza im telefon komórkowy. Co trzeci badany uznał użytkowanie telefonu stacjonarnego za zbyt drogie (32 proc.), a 17 proc. uważa, że go nie potrzebuje. Co siódmemu respondentowi (15 proc.) wystarcza telefon w miejscu pracy. W grupie respondentów nie posiadających telefonu stacjonarnego, niemal 40 proc. posiadało wcześniej linię stacjonarną.

Głównym powodem rezygnacji z usług telefonii stacjonarnej były związane z nią opłaty (56 proc.) oraz bardziej odpowiadający potrzebom respondentów telefon komórkowy (46 proc.).

Ile płacimy za telefon?

Średnia miesięczna opłata za telefon stacjonarny wynosi około 98 złotych. Najliczniejszą grupę posiadaczy telefonów stacjonarnych stanowią osoby płacące rachunki od 50 do 100 złotych miesięcznie (51 proc.). Jedna piąta respondentów deklaruje rachunki w wysokości od 100 do 200 złotych (20 proc.). Powyżej 200 złotych na miesiąc płaci niewielki odsetek badanych.

W porównaniu z rokiem poprzednim, średnia wysokość rachunku podwyższyła się o około 10 PLN. Należy jedna zauważyć, że mediana spadła. Oznacza to, że więcej osób w roku 2006 roku płaciło rachunki niższe niż 80 PLN.

Zmiana operatora z zachowaniem numeru

Obowiązkiem naszych operatorów telekomunikacyjnych jest świadczenie usługi przeniesienia numeru przy zmianie sieci przez abonenta. Trzy piąte (59 proc.) badanych uważa, że usługa taka powinna być darmowa, jedna piąta (22 proc.) podaje konkretną kwotę. Pozostałe osoby nie są w ogóle zainteresowane taka usługą.

Pomarańczowe wygrywa

Około 38 proc. badanych korzysta z usług Orange. Następni są w kolejności użytkownicy Ery (36 proc.) oraz Plusa (31 proc.). Struktura odpowiedzi, udzielonych przez respondentów wylosowanych do próby, nie pokrywa się idealnie z udziałami rynkowymi tych przedsiębiorców. Przyczyną tego może być fakt, że respondenci wskazywali operatora, z którego usług korzystają. Nie do końca pokrywa się to z kategorią aktywnych kart SIM, które zliczają operatorzy.

Jak płacimy i na co uważamy

Najbardziej popularne formy opłaty za telefon komórkowy to tzw. prepaid oraz na abonament (po 47 proc.). Z telefonów komórkowych w systemie mix korzysta 9 proc. respondentów.

Respondentów badania zapytano o cechy, które są ważne przy wyborze operatora. Podobnie jak w przypadku telefonii, stacjonarnej najważniejsze okazały się czynniki związane ze strategią cenową: atrakcyjność cenowa oferty (średnia 4,65 na pięciostopniowej skali) oraz atrakcyjność promocji i rabatów (średnia 4,49). W przypadku telefonii ruchomej dużą wagę przy wyborze operatora posiada oferta aparatów telefonicznych. W przypadku czynnika obejmującego ofertę aparatów telefonicznych brak jest analogicznych danych za rok 2005 .

91 zł za komórkę

91 zł - tyle wyniosła średnia opłat za abonament komórkowy. Użytkownicy telefonów w systemie mix płacą przeciętnie 54 zł. Najmniejsze koszty ponoszą użytkownicy telefonów w systemie prepaid - średnio 49 zł na miesiąc.

Badania pokazały, że w najbliższych latach telefonia komórkowa będzie skutecznie wypierać telefonię stacjonarnej. Wiąże się to m.in. z opłatami, jakie każą sobie płacić operatorzy telefonii stacjonarnej za korzystanie z ich usług. Dostawy tradycyjnej telefonii będą musieli w najbliższych latach przygotować się na utratę wielu klientów, jedynym dla nich ratunkiem wydaje się obniżka cen i nowe usługi.

Paweł Gąsiorski

Telefony komórkowe w serwisie Bazzar.interia.pl

W artykule wykorzystano badania marketingowych przeprowadzone przez Indicator Sp. z o.o. dla Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Pełen raport z badania jest dostępny styczniowym wydaniu Biuletynu UKE.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: operatorzy | rachunki | telefony | telefon komórkowy | komórkowy | komórki | telefon
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy