Jak dzwonić za darmo

Po co przepłacać za rozmowy i co miesiąc otrzymywać wysoki rachunek? Odpowiedzią na wszystkie bolączki tradycyjnej telefonii okazuje się być VoIP.

Mało osób o niej słyszało, jeszcze mniej z niej skorzystało. Telefonia internetowa w tym roku obchodzi 15-lecie swojego istnienia. Sama telefonia internetowa prawie niczym nie różni się od telefonii stacjonarnej. Tym bardziej, że technologia idzie cały czas do przodu, a komputer stał się powszechnym narzędziem w domu każdego z nas.

Reklama

Może zacznijmy od samych korzeni telefonii internetowej.

Lekcja historii

Telefonia internetowa obchodzi w tym roku 15-lecie istnienia. Pierwsze próby przesyłania głosu w postaci pakietów przy zastosowaniu protokołu IP przypadają na rok 1992. Wtedy to izraelska firma VocalTec wypuściła na rynek pakiet oprogramowania pod nazwą Internet Phone. Przez kilka lat rozwój VoIP był ograniczany do prób przesyłania głosu pomiędzy stacjami roboczymi wewnątrz sieci komputerowych LAN i WAN oraz pomiędzy użytkownikami PC podłączonymi do internetu.

W latach dziewięćdziesiątych porozumiewać mogli się wyłącznie użytkownicy komputerów osobistych (PC-to-PC), ponieważ sprzęt umożliwiający przesyłanie głosu w sieci pakietowej nie posiadał funkcji umożliwiającej mu współpracę z centralami publicznej sieci telefonicznej ani też z centralami abonenckimi użytkowników (z wyjątkiem dostępu do sieci IP poprzez publiczne sieci telefoniczne za pomocą modemów). Tak więc sieci IP (WAN, Internet) i publiczna sieć telefoniczna (PSTN) pozostawały od siebie de facto rozdzielone. Taki sposób porozumiewania się użytkowników nie wymagał od sprzętu funkcji komutacji rozmowy telefonicznej centrala telefoniczna albo nie była potrzebna wcale, albo służyła wyłącznie do podłączenia modemu użytkownika końcowego.

Stan ten uległ zasadniczym zmianom po wprowadzeniu przez firmy VocalTec (1996), Ericsson (1996), Franklin Communications (1997), Nuera (1997), Lucent Technologies (1997) oraz Clarent (1997) nowej generacji sprzętu VoIP umożliwiającego rozmowę użytkowników przyłączonych bezpośrednio do publicznych sieci telefonicznych. Spowodowało to rewolucję na rynku VoIP.

Możliwe stało się podłączenie serwera VoIP do centrali końcowej w publicznej sieci telefonicznej (od strony centrali publicznej serwer taki nie różni się funkcjonalnie od centrali abonenckiej PBX i jest w ten sposób traktowany przez operatora PSTN).

Nowe możliwości uzyskane dzięki sprzętowi prędko stały się przedmiotem zainteresowania podmiotów operujących na rynku telekomunikacyjnym, które zorientowały się, że VoIP w rzeczywistości ma znacznie więcej wspólnego (od strony organizacyjnej) z telefonią konwencjonalną niż z internetem. Pojawienie się nowej generacji sprzętu umożliwiło przesyłanie głosu po IP na skalę masową, a więc zaczęto się zastanawiać nad ewentualnymi korzyściami i konsekwencjami płynącymi z zastosowania nowej techniki.

Czym tak naprawdę jest VoIP?

Ogólnie mówiąc, VoIP (Voice over IP) to inaczej telefonia internetowa, która umożliwia przesyłanie głosu (dźwięku) za pomocą łączy internetowych. Podstawowym założeniem tej technologii jest integracja ruchu telefonicznego z transmisją danych i stworzenie jednej uniwersalnej sieci, korzystającej z jednego medium transmisyjnego, czyli IP.

Podstawowe korzyści płynące z zastosowania VoIP to przede wszystkim redukcja kosztów, prostota w zarządzaniu i integracja transmisji danych i głosu.

Dowiedz się więcej na temat: telefon | komputer

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje