Internet w telefonie będzie trendy

Deloitte ogłosił prognozy dotyczące sektora telekomunikacyjnego w Polsce na rok 2007 zapowiadając, że urządzenia szerokopasmowe, które nie potrzebują komputera osobistego do funkcjonowania, zwiększą wykorzystanie internetu.

Dariusz Nachyła, partner Deloitte odpowiedzialny za współpracę z firmami działającymi w branżach technologii, mediów i telekomunikacji tak komentuje sytuację w Polsce: - W naszym kraju najważniejszym zjawiskiem w telekomunikacji w tym roku będzie znaczące zwiększenie liczby dostępów szerokopasmowych oraz zwiększenie średniej przepustowości. Jest to oczywiście trend ogólnoświatowy, ale w wielu krajach wzrost liczby dostępów jest już spowolniony, ze względu na osiągnięty wysoki poziom penetracji (przykładowo roczny wzrost liczby dostępów w Wielkiej Brytanii czy w USA jest już tylko kilkuprocentowy).

Reklama

Duży wzrost zostanie osiągnięty głównie dzięki zwiększającemu się popytowi na internet, do którego dostęp w formie szerokopasmowej staje się dla niektórych użytkowników wręcz nieodzowny oraz działaniom regulatora i wejściu na rynek nowych graczy. Wszystkie te czynniki wpływają na obniżkę cen, co pozwala kolejnym grupom społeczeństwa pozwolić sobie na zakup dostępu do internetu - dodaje Nachyła.

Drugim zjawiskiem, o którym będziemy mówić będzie start nowych operatorów komórkowych: niewirtualnego P4 oraz operatorów wirtualnych. Na pewno dla nich najważniejsze będzie znalezienie i wykreowanie produktu, który przyciągnie dziesiątki i setki tysięcy klientów. Raport Deloitte przestrzega przed hurra-optymizmem związanym z usługami wideo i telewizją w komórkach oraz radzi skupić się na prostych pomysłach wymagających niewielkiego pasma.

W raporcie wskazano trzy najważniejsze trendy:

Szerokopasmowe aplikacje ułatwią dostęp do internetu

Liczba użytkowników korzystających z internetu przy użyciu komputerów osobistych sięgnęła zenitu. W przyszłości wzrost liczby jego użytkowników będzie stymulowany innowacyjnymi rozwiązaniami, które nie będą oparte na komputerach osobistych. Szereg małych, specjalistycznych, prostych i stosunkowo niedrogich urządzeń zorientowanych na stymulowanie popytu na usługi i aplikacje może zostać szybko przyjęta przez rynek masowy. Dzięki urządzeniom szerokopasmowym sektor technologii będzie mógł sprawić, że większa część ludzi na świecie będzie mogła korzystać z dobrodziejstw internetu.

Neutralność sieci

W 2007 roku debata wokół neutralności sieci stanie się głośniejsza i nabierze wymiaru ogólnoświatowego. Kluczowym pytaniem będzie brzmieć: czy ochrona dostępności oraz potencjału internetu wymagać będzie dodatkowych regulacji prawnych? Debata dotyczyć będzie pytania czy istnieje potrzeba dalszego umożliwiania wszystkim użytkownikom internetu łączenia się z dowolnymi witrynami lub usługami bez ich dyskryminacji oraz bez ingerencji w ich poczynania. Niektórzy dostawcy usług internetowych oraz operatorzy telekomunikacyjni argumentują jednak, że powinni móc zawierać preferencyjne umowy, by generować przychody. Wyważenie argumentów obu stron debaty będzie wyzwaniem. W aspektach ekonomicznych dostępu do internetu musi nastąpić jakaś zmiana tak, by operatorzy sieciowi oraz dostawcy usług internetowych mogli dalej inwestować w nową infrastrukturę oraz utrzymać odpowiedni poziom usług, a użytkownicy mogli korzystać z internetu w ten sam sposób co dziś.

Zabójczy kilobajt

Największe przychody oraz marże w sektorze telekomunikacyjnym generowane były najczęściej na usługach opartych na najmniejszych plikach oraz najmniejszej szerokości pasma (wiadomości tekstowe, dzwonki do telefonów komórkowych, usługi głosowe). Jednak sektor telekomunikacyjny może skoncentrować się na aplikacjach opartych na większej szerokości pasma oraz dużych plikach (np. telewizja internetowa, pobieranie muzyki z internetu przy użyciu telefonu komórkowego). W efekcie wielu operatorów może nie dostrzec większych możliwości, które są w zasięgu ręki. Większy nie zawsze oznacza lepszy. Najbardziej atrakcyjne dla konsumentów będę niewymagające aplikacje, jak poczta elektroniczna, komunikatory, kalendarze, czaty on-line oraz inne proste usługi, które razem uczynią telefon komórkowy głównym narzędziem do komunikacji.

Dowiedz się więcej na temat: Deloitte | internet | trendy

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje