Inny stacjonarny

Telefonię stacjonarną realizowaną po kablach sieci telefonicznej oferują oprócz Telekomunikacji Polskiej fi rmy korzystające częściowo z łączy TP i jednocześnie budujące własną infrastrukturę. Dostawcami tego typu o dużym zasięgu usługi są np. Netia i Dialog.

Przyłączenie pojedynczego abonenta do sieci znajdującej się nawet na sąsiedniej ulicy może być nieopłacalne dla operatora. O to, czy operator założy u ciebie linię telefoniczną, zapytaj w biurze obsługi klienta (numery telefonów w tabeli) i ewentualnie umów się z handlowcem na podpisanie umowy. W Netii i Dialogu przyłączenie nowej linii telefonicznej trwa zwykle kilka dni i kosztuje 122 zł.

Reklama

Są też inne sposoby, atrakcyjne finansowo (wysokość opłat aktywacyjnych i ceny połączeń znajdziesz w tabeli), korzystania z telefonii stacjonarnej - przez sieci komórkowe Ery, sieć radiową Sferii, sieci telewizji kablowej, np. Aster, UPC, Vectra czy przez internet.

U dostawcy kablówki

Usługi telefonii stacjonarnej od dostawcy telewizji kablowej mogą wykupić mieszkańcy dużych i średniej wielkości miast. Klient może zdecydować się tylko na tę jedną usługę bądź też skorzystać z oferty "trzy w jednym", czyli pakietu usług: telewizja, internet i telefon. Taki pakiet ma np. UPC, Vectra, Multimedia Polska czy Aster. Na stronach niektórych operatorów, np. UPC, Vectra, Aster są formularze, w które można wpisać swój adres i otrzymać zwrotną informację, jakie usługi są dostępne dla tej lokalizacji.

U większości operatorów usługę zamawia się, dzwoniąc na infolinię lub wypełniając formularz na stronie WWW. W ciągu trzech dni od złożenia zamówienia monter podłącza do gniazdka telewizji kablowej modem (otrzymasz go od operatora - najczęściej za darmo na czas trwania umowy), ustawia go i sprawdza, czy usługa działa. Do modemu można podłączyć dowolny telefon z wtyczką RJ-11.

W czasie wizyty montera podpisujesz też umowę (czasem wizytę montera poprzedza spotkanie z handlowcem). Minimalny okres zobowiązania w zależności od operatora wynosi 12 lub 14 miesięcy albo 2 lata. Czasem (np. w Aster) można podpisać umowę na czas nieokreślony, ale to podwyższa cenę miesięcznego abonamentu.

Artykuł pochodzi z PC Format 6/2008 - więcej o zawartości magazynu dowiesz się klikając na ten link

Z powietrza

Usługi telefonii stacjonarnej przez sieć radiową oferuje Sferia. Na razie sieć działa na terenie strefy numeracyjnej 022 (Warszawa i okolice). Może być też wykorzystana do transmisji danych(dostęp do internetu).

Sferia udostępnia klientom stałe urządzenie abonenckie - rodzaj modemu, do którego można podłączyć dowolny telefon stacjonarny z wtyczką RJ-11 oraz telefony nomadyczne, przypominające wyglądem i sposobem działania komórkę. Do telefonu nomadycznego jest przypisany numer stacjonarny, ale można go nosić ze sobą i dzwonić oraz odbierać połączenia w całym obszarze numeracyjnym. Dodatkowo umożliwia wysyłanie SMS-ów i przeglądanie stron WAP.

Stałe urządzenie abonenckie (podłącza się je do gniazdka elektrycznego) klient dzierżawi i płaci jednorazowo 19 zł za nowe lub 1 zł za używane. Po zakończeniu umowy musi zwrócić je operatorowi. Ceny telefonów nomadycznych zależą od czasu, na jaki podpisywana jest umowa (rok, 2 lub 3 lata) i od wysokości abonamentu. Dwa sprzedawane w promocji modele kosztują od 1 zł do 60 zł (są też dwa modele w cenach od 220 zł do 640 zł).

Aby zamówić usługę, należy wypełnić formularz internetowy lub zadzwonić na infolinię. Klient może się spotkać z konsultantem, który wytłumaczy zasady działania sieci i zaproponuje indywidualną ofertę.

Przez sieć komórkową

Rozwiązanie podobne do Sferii, ale dostępne w całej Polsce, to telefonia stacjonarna wykorzystująca do połączeń sieć komórkową. W Polsce w pełni funkcjonalną telefonię stacjonarną przez GSM oferuje Era. Orange i Plus proponują taryfy obniżające koszty połączeń w jednej strefie numeracyjnej, ale nie przyznają numerów stacjonarnych, lecz komórkowe, więc osoby dzwoniące na te numery płacą jak za połączenie z siecią komórkową.

Aby móc korzystać z telefonu stacjonarnego Ery, należy podpisać z operatorem umowę na minimum 2 lata. Operator przydziela wtedy klientowi numer stacjonarny ze strefy numeracyjnej, odpowiadającej adresowi wskazanemu przez klienta. Numer ten jest przypisany do karty SIM, którą możesz włożyć do dowolnej komórki lub do specjalnego aparatu wyglądającego jak telefon stacjonarny. Aparat taki można kupić w Erze za 99 zł.

Najbardziej uniwersalnym rozwiązaniem jest adapter (rodzaj modemu), który pozwala korzystać z usługi Ery ze zwykłego telefonu. Kartę SIM umieszcza się wtedy w adapterze, a do niego podłącza się przez gniazdo RJ-11 tradycyjny telefon.

Artykuł pochodzi z PC Format 6/2008 - więcej o zawartości magazynu dowiesz się klikając na ten link

Karta SIM klienta będzie działać w tzw. strefie domowej - w odległości do 500 m od adresu ustalonego podczas aktywacji usługi. Aby ustawić strefę domową, należy po uruchomieniu karty SIM połączyć się z konsultantem z biura obsługi abonenta. Można wielokrotnie zmieniać ustawienie strefy domowej, ale tylko w obrębie strefy numeracyjnej, na przykład w przypadku przeprowadzki na drugi koniec miasta. Pierwsza zmiana jest bezpłatna, każda następna kosztuje 5 zł. W czasie trwania umowy nie jest możliwa zmiana strefy numeracyjnej.

Przez internet

Numer stacjonarny mogą ci przydzielić operatorzy telefonii internetowej VoIP. W tym przypadku nie ma znaczenia, w jakiej strefie numeracyjnej się znajdujesz. Możesz mieszkać w Kielcach i wybrać numer ze strefy numeracyjnej, do której należy Kraków, jeśli wykonujesz dużo połączeń z tym miastem. Do korzystania z usługi VoIP jest jednak potrzebny szerokopasmowy dostęp do internetu.

Przez internet można telefonować z komputera, wykorzystując do tego słuchawki i mikrofon, ale można też podłączyć zwykły telefon do bramki VoIP (cena od 100 zł) i wtedy połączenia można realizować bez włączania komputera. Trzeba też założyć u operatora VoIP konto i zasilić je odpowiednią kwotą. Z konta będą ściągane pieniądze za połączenia. Bez podpisywania umowy można wykupić numer stacjonarny za jednorazową opłatą, np. 5 zł w easyCall, i korzystać z niego, dopóki konto jest aktywne, tzn. są na nim jakieś pieniądze (niektórzy operatorzy VoIP oferują też usługi, w których połączenia są rozliczane po ustalonym okresie, np. miesiącu).

Sprawdź ofertę Halo VoIP INTERIA.PL

Większość operatorów VoIP nie pobiera abonamentu, ale niektórzy każą sobie płacić co miesiąc za usługi dodatkowe, do których zaliczają udostępnianie numeru stacjonarnego.

Zaletą numeru stacjonarnego od operatora VoIP jest to, że można dzwonić z niego i odbierać połączenia przychodzące w dowolnym miejscu, jeśli tylko ma się dostęp do internetu (aby móc korzystać z normalnego telefonu, trzeba zabrać ze sobą bramkę VoIP).

Artykuł pochodzi z PC Format 6/2008 - więcej o zawartości magazynu dowiesz się klikając na ten link

Źródło informacji

PC Format
Dowiedz się więcej na temat: Artykuł | operatorzy | operator | dostawcy | Aster | Internet | strefy | telefon
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy